Escuela de Informática
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Acerca de Nosotros
Visión
Liderar como Escuela, el desarrollo de las tecnologías de la información y de la comunicación en Costa Rica mediante su creación, promoción y uso en las distintas áreas del conocimiento, como un motor para el desarrollo humano que contribuya a lograr una sociedad justa, equitativa y solidaria.
Misión
Formar profesionales altamente competitivos en tecnologías de la información y comunicación, e informática educativa, y contribuir a la capacitación de la población en el uso de la tecnología de la información para propiciar el desarrollo humano de la sociedad costarricense.
Objetivos Estratégicos
* La formación de profesionales responsables y comprometidos con el desarrollo tecnológico y humano.
* El fortalecimiento la cultura tecnológica de la sociedad en sus distintas actividades.
* La investigación para aumentar la aplicación de la tecnología de la información y comunicación en la sociedad.
* Actualización continua de su personal para mejorar la calidad de la docencia y dar respuesta a las necesidades de la sociedad costarricense.
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Ítem A study of the social perception of technology in public spaces in Alajuela Central Cantón, Costa Rica(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019-08-20) Víquez Víquez, Andrés; Hernández Ruiz, Irene; Pérez Gutiérrez, FabiánThe present work makes an analysis of the results of a study of the social perception of technology applied in the public spaces of the central canton of Alajuela, Costa Rica. This study is of a non-probabilistic type, commonly used in exploratory research, which counted with the participation of 122 visitors, 55 women and 67 men, aged between 15 and 79 years, in 6 parks of the central canton of Alajuela, using QGIS tool for the spatial analysis of the data. © 2019 IEEE.Ítem ABP desde las trincheras: un caso de estudio en la enseñanza de la Ingeniería de Sistemas(Alborg University Denmark, 2017) Sandoval-Carvajal, Maria-Marta; Cortés Chavarría, Rita; Porras Piedra, Elena; Lizano Madriz, FulvioEste trabajo describe la implementación de la filosofía ABP (Aprendizaje basado en problemas), desde una perspectiva bottom-up, en la Escuela de Informática de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. La implementación inició de manera intuitiva en los cursos de Ingeniería de Sistemas y luego de un contacto con expertos en el tema, se formalizó su uso, que continúa evolucionando hasta la fecha. Las semejanzas de los principios del POPBL (Lehmann et al. 2008), por sus siglas en inglés, aprendizaje basado en problemas orientado a proyectos y las acciones semi-estructuradas que se implementaron desde el 2006, propiciaron el desarrollo de esta filosofía, para una propuesta y posterior implementación formal del ABP en la UNA, a partir del 2009. Durante la implementación fueron integradas, tanto las habilidades técnicas como las blandas, logrando con ello una buena práctica y un fuerte vínculo de colaboración con la industria. En este contexto, los estudiantes lideran técnicamente un proyecto de desarrollo de software en una empresa real con un problema real. Entre otras cosas, influyó la experiencia, la intuición y el compromiso de los docentes involucrados, así como la utilización de diferentes técnicas tales como; procesos de sensibilización, auto capacitación, análisis comparativos de la teoría y la práctica, junto con asesorías formales e informales. Para medir resultados y su impacto, como parte del proceso, se realizó una investigación con la participación de docentes, estudiantes, egresados y representantes de la industria. Los resultados del estudio indicaban que una iniciativa de implementación del ABP desde el nivel jerárquico más bajo, era percibida como una experiencia beneficiosa para los involucrados. Los principales planes y acciones futuras se relacionan con el fortalecimiento de elementos ágiles, como son el marco de trabajo Scrum, más formación para docentes y una incorporación más activa de los estudiantes en su propio proceso de aprendizaje. Existen oportunidades de mejora y retos que desde las trincheras, en el nivel jerárquico más bajo de la organización, se deben enfrentar, pero también se ha demostrado que no solo fue posible la implementación bottom-up del ABP en la UNA, sino que se ha mejorado evolucionado y mantenido durante más de 10 años.Ítem Academic Emotions in Programming Learning: Women’s Impact on the Software Sector(Springer Verlag, 2019) Grass, Beatriz; Coto, Mayela; Collazos, CesarThis document presents an analysis based on a systematic review carried out on the most recognized topics related to academic emotions in the different mechanisms of research and emotional evaluation, trying to focus attention on the initial programming courses, based on the basic programming concepts, independently of the tool in which these concepts are applied, taking into account that the programming courses are considered relevant courses for the training of computer engineers; mechanisms for the evaluation of emotions are also identified. The main emotions in academic contexts are identified and the aim is to identify elements and analysis through the gender variable. Analyses are done focusing on academic emotions. Subsequently, the factors by which women are not linked to the area of software engineering are analyzed, from the perspective of the high drop-out rates due to the programming courses and the impact of the low participation of women in the software sector in the world order, taking into account the roles in which women perform satisfactorily in the software industry.Ítem Applying a Distributed CSCL Activity for Teaching Software Architecture(Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) (Estados Unidos), 2011) Giraldo, Faber D.; Herrera, Myriam; Neyem, Andres; Arciniegas, Jose Luis; Ochoa, Sergio F.; Clunie, Clifton; Zapata, Sergio; Lizano Madriz, FulvioAbstract. Teaching and learning software engineering have been recognized as important challenges for computer science students and instructors. These challenges become stronger if we consider the distributed software development scenario that is gaining space everyday into the software industry. In order to help address this challenge, this article introduces a Collaborative and Distributed Learning Activity (CODILA). This collaborative activity helps students to reach the professional skills required in the professional work, and instructors to perform such transfer process. The paper also presents and discusses the obtained results from a particular CODILA, which address the challenge of designing a software architecture of a communication infrastructure in a distributed way. Six Latin American universities participated in the activity. The obtained results were satisfactory and indicate these types of experiences can be used to address the stated challenges.Ítem Are there any gender differences in students' emotional reactions to programming learning activities?(Universidad Nacional, Costa Rica, 2019) Coto, Mayela; Mora, SoniaNovice programmers experience a wide set of emotions when they are learning to program. This exploratory study analyzes the emotions experienced by a group of students when solving diverse programming tasks. The goal was to understand if there are gender differences in the emotions reported by the students. A self-report tool to track emotions was used. The results show that, regardless of the type of learning activity, there is a tendency for women to attribute themselves negative emotions to a greater extent, which happens to be the opposite with men. It is concluded that further research is needed to understand the factors that cause these differences.Ítem Comparación entre el procesamiento en paralelo de un microprocesador de doble núcleo y las tarjetas de video GPGPU de la marca NVIDIA utilizando el método Backpropagation de redes neuronales(Universidad de Nacional (Costa Rica), 2017) Herrera Carmona, Yeison Francisco; Ramírez Jiménez, EddyThe following document makes reference to the study of a dual core multiprocessor and the GPGPU board (General Purpose Graphical Processor Unit) also known as GPU (Graphical Processor Unit). It studies the parallel processing capacity. In order to evaluate that capacity, algebraic algorithms will be used. To be specific, the networking model used will be the so called Backpropagation. This algorithm will only be used as a tool to measure the processing levels since this thesis is not getting too deep into this algorithm. Additionally, an experiment is presented in order to broaden in a more scientific way with the application of statistics like the use of the variance with the purpose of reinforcing the comparison among the Intel processor and the NVIDIA GPU board. For doing this comparison, the null hypothesis “H0” will be taken into account. The processor against GPU does not present any difference compared to the BackPropagation algorithm and its contrast, the alternative hypothesis “H1”. The processors against GPU present a difference on the algorithm backpropagation.Ítem Contributing to the OER movement: A practical experience(IEEE, 2017) Mora Rivera, Sonia; Coto, MayelaOpen educational resources (OER) propose a culture of sharing to make knowledge a good for humanity. The educational field recognizes the potential of OER to expand access to education and the Information and Communication Technologies (ICT) provide the context for sharing, using and reusing this knowledge. In addition, the OER movement offers scholars the opportunity to rethink their educational practice. Although the literature has shown that academics in general have the practice of sharing their educational resources with close colleagues, it is also true that open and large-scale exchange through appropriate licensing and institutional repositories is an emergent move in many universities. This paper presents an exploratory study to promote, among academics and students, their participation in the OER movement. The experience allowed to generate knowledge on the subject, to develop and validate a set of educational resources to later create in the institutional repository the first OER community.Ítem Curso virtual sobre la enseñanza y el aprendizaje de las funciones ofrecido por la actividad académica Matemática para la Enseñanza Media, Universidad Nacional(Universidad Nacional (Costa Rica), 2017) Alfaro Arce, Ana Lucía; Alpízar Vargas, Marianela; Morales-López, YuriDurante 2016 la actividad académica Matemática para la Enseñanza Media (MATEM) realizó un curso de actualización para los docentes participantes en dicha actividad, con la modalidad de curso virtual. El desarrollo e implementación del curso contempló: el diseño pedagógico, el diseño e implementación del curso en la plataforma Moodle, el desarrollo de diversos recursos de apoyo a los contenidos, aplicación de evaluaciones sumativas y formativas. En este documento se presenta el análisis que se realizó con algunos de los insumos recolectados en la primera sesión de dicho curso por medio de un foro donde los docentes externaron las razones por la cuales consideraban que los estudiantes del curso MATEM-Precálculo fallaban preguntas de nociones básicas de funciones. La implementación de este curso permitió: 1) tener contacto frecuente con los docentes inscritos en diversas regiones de Costa Rica, durante todo 2016 y 2) enlistar una serie de dificultades que presentan los estudiantes en conocimientos fundamentales de las funciones.Ítem Desarrollo de la competencia de comunicación digital: aplicación del modelo tecno-pedagógico ADDIE en estudiantes adultos(Universidad Nacional (Costa Rica), 2023-11-22) Madrigal Jiménez, Ericka; Castro Guzmán, WillyResumen. Este estudio tiene como objetivo el desarrollo de competencias digitales en estudiantes adultos en Limón, Costa Rica, en respuesta a la transición hacia la educación virtual causada por la pandemia de COVID-19. Para alcanzar este propósito, se emplea el modelo tecno-pedagógico ADDIE, que incluye la identificación de barreras socio contextuales, la creación de módulos educativos en Genially y su posterior evaluación. A pesar de enfrentar limitaciones en su conocimiento tecnológico y carecer de una infraestructura tecnológica adecuada, los estudiantes logran superar estas barreras y acceden con éxito al entorno virtual diseñado para la investigación, gracias a la orientación y apoyo proporcionados a través de un taller dirigido. Esto resalta la importancia de ofrecer apoyo adicional a este grupo de estudiantes que enfrenta desafíos particulares, incluida la brecha digital, en su proceso de adquisición de competencias digitales. Esto refuerza la urgente necesidad de políticas educativas orientadas a promover la inclusión digital en esta población específica. Finalmente se contribuye significativamente a la comprensión del desarrollo de competencias digitales en adultos en CINDEA Limón y subraya el valor del pensamiento lateral como herramienta educativa en la era digital. Por tanto, se demuestra cómo el Modelo ADDIE puede aplicarse de manera efectiva para diseñar programas de formación tecnopedagógica dirigidos a estudiantes adultos, enfatizando la importancia de adaptar la tecnología a las necesidades de aprendizaje y promover la accesibilidad e inclusión en el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. Además, surge la necesidad de abordar las brechas digitales para la adopción tecnológica para la educación andragógica.Ítem Differences between programming languages offered by the academy versus demanded by the companies in Costa Rica: Information Systems Engineering from the Universidad Nacional(Instituto of Electrical and Electronica Engineers (IEEE), 2017) Quesada Rosales, Ariella; Castro, Oscar M.This article presents the results of an investigation that aims to analyze the differences between programming language required by companies in the Costa Rican labor market versus current programming languages offered by the academy. It also shows the main factors to consider new graduates in this specific area of information and communication technologies to be hired. The study finds that there is a consistent relationship between the major programming languages taught at universities and request by companies that corresponds to management Java, C++, C#, Javascript and PHP.Ítem Disciplinary and Generic Abilities in PBL: A Study of Life Stories from the Gender Perspective in Systems Engineering Education(University of Brasilia, 2018) Sandoval-Carvajal, Maria-Marta; Lizano Madriz, Fulvio; Porras Piedra, Elena; Cortés Chavarría, RitaWhile it is true that socio-economic environment plays a determining role in terms of gender and entry into technological careers such as systems engineering, tendency to generate generic and disciplinary competencies from the gender point of view, is also something relevant to analyze specific actions that allow curricular changes in curricula. Recent studies show a reduction in the entry of women into systems engineering careers since several years ago. Some of these studies suggest, among other things, aspects of socio-economic perception to explain this phenomenon. In this research we want to offer a new angle of debate focused on the results of the training process by using PBL case of study in Systems Engineering grade. We were interested in exploring the generation of competencies by gender. The Tuning Latin America project, which was originated in its European counterpart, represented an effort to locate generic and disciplinary competencies of computer science practitioners with the participation of 14 universities in the region. In this study we explore the state of internalization of disciplinary and generic skills in systems engineering students based on their life histories by considering the gender perspective. The main research method used was content analysis of approximately 150 life histories of systems engineering students. Previously, a set of disciplinary and generic skills was defined based on the classification of such skills included in the Tuning Latin America project. Interviews and focus groups sessions were also used in order to validate information. The results indicate several interesting aspects. The main competence identified by men is the disciplinary competence "Apply knowledge of computer science" and for women it was a generic competence called “the teamwork ability”. The results also show evidence that the PBL and management by competencies can help visibility of competencies something that regular Systems Engineering students would not consider, especially in the case of men, who in spite of consider first some disciplinary competences, they tend to put other generic competencies in second place. This aspect, which seems not related to gender stereotypes, could also be other attractive factor to motivate women to enter Systems Engineering education. Finally, this study not only points out the differences, but also the common elements in the teaching-learning process of engineering, such as the balance between both groups of competencies. Both male and female students using the PBL and a competencies approach, show the importance of a balance between technical and generic skills, a situation that guarantees job and social integration for future professionals.Ítem Diseño de una estrategia para implementar una metodología de gestión de servicios TIC que ayude a mejorar el soporte del mantenimiento aeronáutico en Coopesa R.L.(Universidad Nacional (Costa Rica), 2024-12-11) Otero Marín, Minor Alberto; Leiva Martínez, HaroldResumen. La Cooperativa de Servicios Aeronáuticos, Coopesa R.L., es una empresa que se dedica al mantenimiento mayor de aeronaves de aerolíneas del continente americano y de otras regiones del mundo. Un aspecto identificado en este trabajo indica que la cooperativa ha tenido problemas en los últimos años que limita el crecimiento de su infraestructura tecnológica, lo cual la pone en desventaja en el mercado que compite, con respecto a otras empresas similares. Con los hallazgos obtenidos en este trabajo de investigación, se pudieron identificar varias brechas de gestión y gobernanza de las tecnologías de información en la cooperativa, las cuales evidencian una serie de oportunidades de mejora que proponer, sin embargo, por el tiempo limitado solo se pudo abordar un punto especifico. El planteamiento de la propuesta para solventar la problemática identificada es adoptar las prácticas de gestión de ITIL 4, con lo cual se pueda garantizar un mejor desarrollo tecnológico. Se identificaron varias prácticas que se podrían desarrollar, sin embargo, se consideró que la Gestión de la Arquitectura podría generar un mayor impacto, específicamente es la primera práctica de las 34 de ITIL 4, por lo que se plantea un punto de partida razonable para la gestión de las TIC en el mediano plazo. Finalmente, la propuesta debe complementarse con otras recomendaciones, como el soporte en gestión de proyectos, lo cual ayudará a Coopesa a poder formular, planificar e implementar de mejor manera los proyectos del portafolio de TI, con lo cual podrá modificar y mejorar su arquitectura tecnológica.Ítem Emotions and programming learning: systematic mapping(Routledge, 2022-05-17) Coto, Mayela; Grass, Beatriz; Mora, Sonia; Murillo, JuanBackground and context: Emotions are ubiquitous in academic settings and affect learning strategies, motivation to persevere, and academic outcomes, however they have not figured prominently in research on learning to program at the university level. Objective: To summarize the current knowledge available on the effect of emotions on students while they learn to program. We were interested in what emotions have been studied, what kind of tools researchers have used to measure students’ emotions, what emotions arise most frequently when students learn to program, and how researchers use this knowledge. Method: A search of academic databases was performed using a search string constructed using PICo as a framework. A group of 29 studies that met the inclusion criteria were analyzed to answer a set of research questions derived from the study objective. Findings: Few studies have been conducted on the influence of emotions on learning programming. Research studies do not address gender differences. Research has been oriented along three main lines (a) determining what emotions are involved in the process of learning to program; (b) determining the behavioral patterns of novice students and how from this behavior their emotions can be identified; and (c) developing intelligent systems that respond adaptively to students’ emotions. Implications: The results provide an important foundation for researchers and instructors who are willing to recognize that learning to program generates strong emotions in students and that these emotions influence their learning and academic performance.Ítem Estado de la aplicación de las mejores prácticas de administración de proyectos en empresas transnacionales(Universidad Nacional (Costa Rica), 2019) Brenes Rodríguez, FranciscoResumen. lo que busca este proyecto es poder diagnosticar cuáles son, hoy en día, las mejores prácticas en la administración de proyectos y lograr determinar el estado en qué se encuentra la aplicación de estas prácticas en la administración de proyectos en las empresas transnacionales. Dicho lo anterior, unas de estas empresas que más depende de la correcta implementación de proyectos es Intel, dado que entre sus principales objetivos pretende ser una de las empresas líderes en el mercado, buscando siempre posicionarse entre los primeros lugares de la región, así como a nivel mundial y para lograrlo Intel cuenta con múltiples departamentos, que a su vez requieren implementar distintos proyectos para lograr este objetivo en común.Ítem Evaluación del paquete Vilcretas una percepción docente(Comité Latinoamericano de Matemática Educativa, 2018) Vílchez Quesada, EnriqueLa cátedra del curso EIF-203 Estructuras Discretas para Informática materia del plan de estudios de la carrera Ingeniería en Sistemas de Información de la UNA, se ha propuesto el importante reto de incorporar el uso de software en la docencia. En este sentido se programó en el año 2016 un paquete denominado “VilCretas”. VilCretas es una biblioteca que provee herramientas de uso fácil para impartir un curso de matemática discreta aprovechando las notables fortalezas computaciones del software Wolfram Mathematica. En este contexto, se realizaron dos talleres de uso de VilCretas, que sirvieron de base para aplicar un diferencial semántico con el objetivo de rescatar la percepción de veinte docentes participantes, sobre las fortalezas y debilidades de este recurso.
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