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Artículos científicos

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    Estudio de clima organizacional para los colaboradores de la “Biblioteca Joaquín García Monge de la Universidad Nacional, Costa Rica”
    (Universidad Nacional (Costa Rica), 2017) Soto Vargas, Mildred
    Resumen. Toda organización, institución o empresa busca la excelencia, eficiencia y eficacia para alcanzar, de la mejor manera, las metas y objetivos propuestos en los tiempos establecidos. El papel que desempeña el recurso humano es fundamental para ejecutar las tareas de forma óptima, lo cual contribuye con el desarrollo de los procesos, para cumplir su misión y visión. Reconocer que el recurso humano se encuentre motivado y comprometido; que la empresa o institución brinda una infraestructura apropiada; y que, además, se tome al colaborador en cuenta como parte fundamental de la institución, permitirá crear un clima organizacional adecuado. Este trabajo de investigación está basado en la implementación de una consultoría de clima organizacional para los colaboradores de la Biblioteca Joaquín García Monge de la Universidad Nacional de Costa Rica, a través de la recolección de información por medio de la aplicación de un instrumento de recolección de datos (cuestionario). Con base en el resultado de la aplicación del instrumento se conocerán las variables que permiten medir las condiciones del clima laboral. Con el análisis de los resultados correspondientes se podrá detectar los diferentes factores que inciden en el clima organizacional del centro de trabajo, los cuales serán el insumo principal para realizar una propuesta de mejora, con el fin de obtener un mejor ambiente laboral. A nivel operativo la propuesta se centra en realizar un taller participativo a nivel de jefaturas, donde los ejes temáticos serán la comunicación y trabajo en equipo, evaluados por medio de dinámicas individuales y grupales. Al estar enfocado en las jefaturas del centro de trabajo, se tiene como expectativa que se replique en las diferentes secciones.
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    Facilitating Communities of Practice in Teacher Professional Development
    (Aalborg Universitet (Dinamarca), 2008) Coto, Mayela; Dirckinck-Holmfeldr, Lone
    Abstract. In this paper, we describe a project for teacher professional development addressing the introduction of information and communication technology and problem and project-based approaches into teaching and learning in the Universidad Nacional, Costa Rica (UNA). The project supports the argument that learning as part of a community of practice can provide a powerful and useful model for teacher professional development and that problem oriented project pedagogy and information and communication technology can be used to shift from a model based on delivery of information towards a pedagogy favouring learning as knowledge construction through collaboration, projects and problem orientation.
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    Dialogue design – transformation of identity and local practice: An open-ended story on net-worked learning
    (Aalborg University (Dinamarca), 2010) Wentzer, Helle; Dirckinck-Holmfeldr, Lone; Coto, Mayela
    Abstract. This paper reflects the experiences with Dialogue Design for cross-cultural collaboration and product development in relation to local transformation of practice(s). The paper presents a methodology for transnational learning using Dialogue design on deliberate ideals and continuously evaluation as principle for guiding the process. Dialogue design is based on experiential phenomenology taking the point of departure for design and evaluation processes in the experienced practitioners themselves. The methodology has been developed in relation to the research and development project Making Online Path to Enter new Markets- MOPEM. It is an EU-research project with partners from different Educational Institutions of Technology and Business in five European Countries. The results of this transnational project suggest that in the development of net-worked learning environments, infrastructure cannot be reduced to technical solutions, as the cultural aspects of the educational infrastructure, teaching traditions and student expectation also play their role.
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    Curriculum Integration by Projects: Opportunities and Constraints A Case Study in Systems Engineering
    (Centro Latinoamericano de Estudios en Informática (CLEI) (Chile), 2014) Mora, Sonia; Coto, Mayela
    Abstract. The Universidad Nacional in Costa Rica is making significant efforts to improve the professional performance of graduates in order to respond to society and industry needs. In particular, the School of Informatics has been exploring the opportunities to implement, through the use of a pedagogy oriented to problems and projects, a curricular integration between diverse areas of knowledge in the curriculum. From this perspective and with the aim of integrating the areas of programming, databases and systems engineering, an initial exploratory study was carried out with faculty members and a group of students from the fourth level of the curriculum. The findings show several limitations, such as mismatches between the course contents, lack of faculty commitment to collaborative work and student resistance. They also show the need of establishing strategies to create, from the early years of the curriculum, the necessary conditions to promote a positive attitude towards curricular integration processes and therefore overcome, at least partially, the identified limitations.
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    Motivating Students Through Positive Learning Experiences: A Comparison of Three Learning Designs for Computer Programming Courses
    (Universidad de Aalborg (Dinamarca), 2015) Lykke, Marianne; Coto, Mayela; Jantzen, Christian; Mora, Sonia; Vandel, Niels
    Abstract. Based on the assumption that wellbeing influences learning, the aim of this paper is to provide insight into students’ emotional responses to different learning designs. By comparing three different learning designs their respective influence on students’ feelings about and motivation for learning is discussed. This experimental, controlled comparison study was conducted in an introductory computer programming course. The three learning designs were: 1. A classical teacher-lead course; 2. A problem based learning (PBL) course; and 3. A PBL course combined with the use of LEGO Mindstorms Robots. Three different studies were used for data collection: 1. A questionnaire survey with 229 students from groups exposed to the three different learning designs; 2. Six qualitative walk-alongs collecting data from these groups by informal interviews and observations; 3. Class room observations. Findings from the three studies were discussed in three focus group interviews with 10 students from each learning design. The research was conducted among first year students in Computer Science at the Informatics School, Universidad Nacional de Costa Rica.
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    Modelo Colaborativo y Ubicuo para apoyar los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel Iberoamericano
    (Universidad de Murcia (España), 2016) Coto, Mayela; Collazos, César A.; Mora Rivera, Sonia
    Resumen. Los nuevos esquemas económicos plantean retos para los profesionales, debido a que se hace necesario la adquisición de mejores niveles de conocimiento, la continua actualización de la información, la adquisición de habilidades tecnológicas, la capacidad de síntesis y el pensamiento crítico. Esto implica la necesidad de que los sistemas educativos actuales evolucionen, con el objetivo de seguir preparando a las personas, contando por supuesto con las ventajas que ofrecen las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. El u-learning o aprendizaje ubicuo, es un nuevo modelo de aprendizaje que describe un conjunto de actividades formativas, apoyadas en el uso de tecnología, que pueden ser accesibles en cualquier lugar y de cualquier forma. Este artículo presenta un modelo de enseñanza-aprendizaje colaborativo y ubicuo (u-CSCL) a partir del uso de herramientas tecnológicas actuales, utilizando diferentes dispositivos de interacción, permitiendo no sólo aprender continuamente sino adquirir habilidades comunicativas, de cooperación y trabajo grupal. Su desarrollo ha sido liderado en conjunto por un grupo de investigadores de universidades a nivel Iberoamericano. Además se presenta el diseño de una plataforma tecnológica que soporta el modelo y se hace una valoración inicial de la misma, con un grupo reducido de participantes, que permitió obtener datos preliminares conducentes a la mejora de la plataforma, pero también ratificaron que la herramienta propuesta permite y facilita a los docentes la creación de cursos de forma colaborativa y ubicua, y a los estudiantes les brinda la posibilidad de participar en las actividades colaborativas propuestas, propiciando así el desarrollo de conocimiento conjunto. En una segunda fase se proponer seguir validando el entorno, para obtener mayores resultados y más precisos.
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    Academic domains as political battlegrounds: A global enquiry by 99 academics in the fields of education and technology
    (Sage Journals (Estados Unidos), 2017) Al Lily, Abdulrahman E.; Foland, Jed; Stoloff, David; Gogus, Aytac; Erguvan, Inan Deniz; Tomé Awshar, Mapotse; Tondeur, Jo; Hammond, Michael; Venter, Isabella M.; Jerry, Paul; Vlachopoulos, Dimitrios; Oni, Aderonke; Liu, Yuliang; Badosek, Radim; López de la Madrid, María Cristina; Mazzoni, Elvis; Lee, Hwansoo; Kinley, Khamsum; Kalz, Marco; Sambuu, Uyanga; Bushnaq, Tatiana; Pinkwart, Niels; Adedokun-Shittu, Nafisat Afolake; Mikael Zander, Pär-Ola; Oliver, Kevin; Teixeira Pombo, Lúcia Maria; Balaban Sali, Jale; Gregory, Sue; Tobgay, Sonam; Joy, Mike; Elen, Jan; Helal Jwaifell, Mustafa Odeh; Mohamad Said, Mohd Nihra Haruzuan; Al-Saggaf, Yeslam; Naaji, Antoanela; White, Julie; Jordan, Kathy; Gerstein, Jackie; Umit Yapici, İbrahim; Sanga, Camilius; Nleya, Paul T.; Sbihi, Boubker; Rocha Lucas, Margarida; Mbarika, Victor; Reiners, Torsten; Schön, Sandra; Sujo-Montes, Laura; Santally, Mohammad; Häkkinen, Päivi; Al Saif, Abdulkarim; Gegenfurtner, Andreas; Schatz, Steven; Padilla Vigil, Virginia; Tannahill, Catherine; Padilla Partida, Siria; Zhang, Zuochen; Charalambous, Kyriacos; Moreira, António; Coto, Mayela; Laxman, Kumar; Farley, Helen Sara; Gumbo, Mishack T.; Simsek, Ali; Ramganesh, E.; Birzina, Rita; Player-Koro, Catarina; Dumbraveanu, Roza; Ziphorah, Mmankoko; Mohamudally, Nawaz; Thomas, Sarah; Romero, Margarida; Nirmala, Mungamuru; Cifuentes, Lauren; Khaled Osaily, Raja Zuhair; Clemency Omoogun, Ajayi; Seferoglu, Sadi; Elçi, Alev; Edyburn, Dave; Moudgalya, Kannan; Ebner, Martin; Bottino, Rosa; Khoo, Elaine; Pedro, Luis; Buarki, Hanadi; Román-Odio, Clara; Qureshi, Ijaz A.; Ahsan Khan, Mahbub; Thornthwaite, Carrie; Kerimkulova, Sulushash; Downes, Toni; Malmi, Lauri; Bardakci, Salih; Itmazi, Jamil; Rogers, Jim; Rughooputh, Soonil D.D.V.; Ali Akour, Mohammed; Henderson, J. Bryan; de Freitas, Sara; Schrader, PG
    Abstract. This article theorizes the functional relationship between the human components (i.e., scholars) and non-human components (i.e., structural configurations) of academic domains. It is organized around the following question: in what ways have scholars formed and been formed by the structural configurations of their academic domain? The article uses as a case study the academic domain of education and technology to examine this question. Its authorship approach is innovative, with a worldwide collection of academics (99 authors) collaborating to address the proposed question based on their reflections on daily social and academic practices. This collaboration followed a three-round process of contributions via email. Analysis of these scholars’ reflective accounts was carried out, and a theoretical proposition was established from this analysis. The proposition is of a mutual (yet not necessarily balanced) power (and therefore political) relationship between the human and non-human constituents of an academic realm, with the two shaping one another. One implication of this proposition is that these non-human elements exist as political ‘actors’, just like their human counterparts, having ‘agency’ – which they exercise over humans. This turns academic domains into political (functional or dysfunctional) ‘battlefields’ wherein both humans and non-humans engage in political activities and actions that form the identity of the academic domain.
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    How Does Organisational Culture Influence the Process of Change Towards PBL?
    (Universidad de Aalborg (Dinamarca), 2018) Camacho, Heilyn; Coto, Mayela; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth
    Abstract. With the growing demand to use pedagogical approaches to foster 21st-century skills such as problem solving, creativity, critical thinking, collaborative learning and innovation, many educational institutions have chosen to use the pedagogical approach of problem-based learning (PBL). Moving from traditional teaching to PBL, however, demands an organisational change. Although organisational culture is widely recognised as a critical success factor in the implementation of PBL, the literature provides limited insight into how it influences the implementation process of PBL. This paper provides an empirical analysis of the influence of organisational culture on PBL implementation. The research is based on the analysis of two groups involved in implementing PBL for several years. A focus group interview was conducted with each group to identify traits of organisational culture. The Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) was applied to identify the dominant type of culture in each group. The findings indicate that some cultural traits better support the implementation of PBL. In particular, traits of clan culture were identified to be more aligned with PBL principles. In addition, understanding the current culture of a given organisation enables people to be more aware of the level of change required to implement PBL in their organisations.
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    Learning about Programming and Epistemic Emotions: A Gendered Analysis
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia), 2020) Grass, Beatriz-Eugenia; Coto, Mayela; Collazos-Ordoñez, César-Alberto; Paderewski, Patricia
    Abstract. Programming courses often turn into courses with high percentage of desertion and, sometimes, result in a factor that drives students to abandon their careers, even when they are subjects highly relevant in the training of engineers in the areas of computer science, IT, and related careers. These courses demand high cognitive processes, which generate several emotions learning-related that, when taken into account and evaluated, could be used in favor of learning. Programming courses generate negative emotions in female students in a higher proportion than men, which may even lead them to abandon the career, widening the gender gap. In recent years, there has been a growing interest in the role of emotions in academic environments at university level, as well as for knowing the reason for the low participation of women, despite the importance of their role and skills, in computing areas. However, the interest in analyzing the emotions that emerge from students as they learn to program is quite recent. There is not an important number of studies around the emotions of women while they learn to program. The objective of this study is to analyze the behavior -at an emotional level- of students towards different teaching activities, establishing gender level comparisons, and considering the incorporation of elements of collaboration and gamification to identify differences in the emotions originated by these activities.
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    El aporte de las Relaciones Internacionales de Costa Rica a la reflexión sobre fútbol: Un reto recién asumido
    (Universidad de El Salvador (El Salvador), 2023) Salas Ocampo, Luis Diego; Alfaro Salas, Marly Yisette
    Resumen. Este trabajo establece la ruta de producción de las estructuras de conocimiento de las universidades Nacional y de Costa Rica en relación con el fútbol, para interpretar la reciente incorporación de las Relaciones internacionales costarricenses en el debate. Se organizan los trabajos finales de graduación en el tema reportados en los sistemas del Catálogo de Bibliotecas de ambas instituciones y se clasifican de acuerdo con los aportes de Rovira y Urbina Gaitán, hasta el 2008 y 2010 respectivamente. Posteriormente se organizan las producciones del 2011 al 2019 de ambas casas de estudios. En la Universidad de Costa Rica, la discusión inició en la Facultad de Derecho y después en Psicología y Comunicación Colectiva. En la Universidad Nacional fue más institucionalizada y técnica vinculada a la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y con una débil participación de las Ciencias Sociales. De 1965 a 2010 las Relaciones Internacionales no tocaron ni directamente el tema del deporte en general y mucho menos el fútbol en específico. Se concluye que la producción de conocimiento en el tema ha sido asistemática y desvinculada entre si lo que ha generado lagunas que hacen difícil el uso del área como mecanismo de posicionamiento país en una agenda de intereses geopolíticos utilizando la diplomacia y los mecanismos de cooperación deportivos como un elemento clave de su política exterior. El gran ausente en todo este proceso de tematización han sido las Relaciones Internacionales, no obstante, el aporte del académico Soto Acosta emergerá para saldar esta deuda y marcar un rumbo lleno de retos temáticos y de apuestas potenciales que esta área podrá asumir en el futuro inmediato.
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    Comercio electrónico y el underground: Elementos para la gestión comercial de Costa Rica en la sociedad de la información
    (Universidad de El Salvador (El Salvador), 2019) Salas Ocampo, Luis Diego; Alfaro Salas, Marly Yisette
    Resumen. En este artículo da un panorama de las acciones globales desarrolladas para la evidenciación de las dinámicas de comercio electrónico y su gestión para la facilitación del comercio. Compara las acciones formales con la existencia de espacios de intercambio económico en la Deep y Dark Web. Evidencia que, a pesar de los avances en los cuadros normativos y operativos a nivel de la Organización Mundial de Comercio, existen prácticas como el Proteccionismo 4.0 que inciden en la generación de proteccionismo estatal. Se constata que, para el caso de Costa Rica, pese a la existencia de una estrategia de Ciberseguridad, son muchos los nudos problemáticos para la gestión y vigilancia de la Deep y Dark Web a nivel de gestión país. Se recomienda el desarrollo de una investigación en el campo que trascienda la línea academicista que usualmente se tiende a privilegiar. Esto significa abrir nuevos espacios de encuentro, donde sociedad civil organizada y no organizada puedan evidenciar los hallazgos que ocurren en esferas tan difusas y complejas para el desarrollo de comercio como lo es la Deep web.
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    Predictable Influence of IoT (Internet of Things) in the Higher Education
    (Universidad Nacional Normal de Taiwán (NTNU) (Taiwán), 2017) Bayani, Majid; Vílchez Quesada, Enrique
    Abstract. Internet of things (IoT) is a relatively an emergent technology that facilitate interaction between the real and virtual objects. As it develops and matures, it grows in scale and dimension influences the context of our life such as the education, in particular higher education; this article focuses on a research associated with the predictable impact of IoT in the superior education. A theoretical analysis along with a statistical study is explored in this paper. The theoretical and statistical results showed non-ignorable influence of the IoT in the education ecosystem in terms of the learning and managing factors. In some cases, such as the hyper- connectivity, collaboration and research opportunities the effect is significant. Emergent technologies such as the IoT at present are rapidly developing in the digital world and transforming traditional education system into a scalable, adaptable with rapid dynamic changes, flexible and more efficient E-learning with a topology where the huge number of physical and virtual interacting objects are involved in the process of learning. It is projected the IoT will make possible to develop the intelligent E-learning systems which can predict and determine the particular educational needs of the students, based on the study of data obtained from the connected objected.
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    IoT-Based Library Automation and Monitoring system: Developing an Implementation framework of Implementation
    (Universidad de Costa Rica (Costa Rica), 2018) Bayani, Majid; Segura, Alberto; Alvarado, Marjorie; Loaiza Berrocal, Mayra
    Resumen. En la actualidad, las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y asuntos relacionados, tales como el Internet de las Cosas (IoT, por sus siglas en inglés), tiene una influencia decisiva en todos los aspectos de la vida humana. IoT como fenómeno dominante es la transformación de la vida diaria mediante el uso de las funciones inteligentes como la de Identificación por Radio Frecuencia (RFID, por sus siglas en inglés) y las Redes de Tecnología de Sensores Inalámbricos (WSN, por sus siglas en inglés). Conforme el IoT avanza, se amplía en tamaño y dimensiones, mejorando muchos de los contextos de la sociedad; tales como, el sistema tradicional de biblioteca. Esta investigación propone un marco de ejecución sobre el empleo del IoT con el fin de renovar la estructura y esquema convencional de las bibliotecas a sistemas inteligentes en línea. El IoT permite la conectividad en tiempo real de un objeto físico (como un libro o cualquier otro tipo de texto) mediante el uso de las etiquetas RFID y sensores diminutos. El monitoreo continuo de los libros en tiempo real y la localización de objetos de manera geográfica son algunas de las características que se derivan del uso de las etiquetas de IoT. Estas características de IoT permiten la implementación de una línea de bibliotecas por medio de una cadena de suministros, la integración con diferentes tipos de tecnologías como la base de datos, la recopilación de datos y sistemas en la nube. El Internet de las Cosas también ofrece una panorámica de la vinculación entre el gran número de universidades y bibliotecas en el mundo en tiempo real, todo el tiempo. Se concluye que el implementar el IoT en sistemas de gestión de bibliotecas sería una estructura prometedora que puede jugar un papel vital en la organización de conocimientos del ser humano y en el acceso a informaciones para ayudar a investigadores, diseñadores y administradores en una manera más eficiente e inteligente.
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    Internet of Things (Iot) Advantages on e-Learning in the Smart Cities
    (Erciyes Üniversitesi (Turquía), 2017) Bayani, Majid; Leiton, Karol; Loaiza, Mayra
    Abstract. This article focuses on the research associated to the benefits of the e-learning in the smart cities. A theoretical analysis is explored in this paper. Emergent technology such as IoT is rapidly developing in the computing and digital world. Creation of the smart cities is growing with the concept of the IoT in parallel. E-citizens as one of the main elements have a vital role in the community and building the smart cities. It is self-evident that a new form of the citizen (ecitizen) in the smart cities can play a vital role if it receives adequate e-education. These subjects can become creative and entrepreneur players which can guarantee the educational objectives of the smart cities. In the digital era, the IoT campuses in the smart cities are concentrated on the amplification of the e-education component by using effective e-learning. This article focuses on the need of adopting IoT technologies in smart city campuses, analyzing the predictable advantages of the e-learning. The remarkable benefits of the e-learning and its application in the smart cities with a detailed discussion are presented in the paper. The conclusion can be used as a concise topic for the future study of the smart city researchers.
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    Algoritmo de Karmarkar y matrices ralas
    (Universidad de Costa Rica (Costa Rica), 1995) Ávila Herrera, Juan Félix
    Resumen. Este es el segundo de una serie de dos artículos en los que se estudia el método de Karmarkar. Se muestra cómo utilizar la teoría de matrices ralas para obtener una implementación eficiente del proceso de Karmarkar, presentado en el primer artículo. En la fase I del proceso de Karmarkar, se pone en evidencia la forma como se incrementa el tamaño de la matriz de restricciones tecnológicas. La nueva matriz sin embargo, posee una estructura peculiar bastante favorable, debido a la presencia de bloques de ceros que la hacen parte de una familia de matrices bastante conocida, a saber las matrices ralas. Se discute en este trabajo algunas técnicas para manejar este tipo de matrices, y finalmente el autor propone una variante del método del Karmarkar que aprovecha dicha situación.
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    Asignación óptima de recursos
    (Universidad de Costa Rica (Costa Rica), 1997) Ávila Herrera, Juan Félix
    Resumen. Este trabajo trata sobre asignación óptima de recursos. El modelo propuesto está basado en teoría de Flujo de Redes y se dan indicaciones para una implementación eficiente del modelo.
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    Método de Karmarkar
    (Universidad de Costa Rica (Costa Rica), 1995) Avila Herrera, Juan Félix
    Resumen. Este es el primero de una serie de dos artículos en los que se estudia el algoritmo de Karmarkar. En el presente se da un enfoque ciertamente novedoso sobre lo que se llamará el método de Karmarkar. Se trata aquí de dar una versión de este algoritmo que permita una fácil implementación.
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    Un estudio comparativo de técnicas de minería de datos y aprendizaje máquina para la estimación del esfuerzo utilizando puntos de función
    (Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (AISTI) (Portugal), 2019) Quesada López, Christian; Murillo-Morera, Juan; Jenkins, Marcelo
    Resumen. En los últimos años, una gran cantidad de técnicas de minería de datos y de aprendizaje máquina han sido utilizadas para la construcción de modelos de estimación del esfuerzo de desarrollo del software. La literatura ha reportado resultados inconsistentes acerca de la efectividad de los modelos dependiendo de los conjuntos de datos. En este estudio utilizamos un procedimiento automatizado para la comparación exhaustiva de modelos de estimación de esfuerzo y presentamos los resultados del análisis comparativo a partir de la combinación de un conjunto de técnicas de pre-procesamiento de datos, selección de atributos y algoritmos de aprendizaje aplicado a distintos sub conjuntos de datos del repositorio ISBSG. Los resultados indican que las técnicas con mejores resultados para los modelos basados en los puntos de función IFPUG-FPA fueron LeastMedSq, SMOreg y GaussianProcesses y para COSMIC-FFP fueron SMOreg, MP5 y AdditiveRegression. Las técnicas que incorporan estrategias de regresión son las que mejores resultados obtienen. Asimismo, la combinación de técnicas de pre procesamiento y selección de atributos mejoran los resultados de exactitud. Los modelos de estimación evaluados alcanzaron valores en la exactitud estandarizada entre el 49.94% y 64.05% para IFPUG-FPA y entre el 80.30% y el 67.31% para COSMIC-FFP. Con nuestro procedimiento de evaluación es posible analizar la exactitud de distintos modelos de estimación, cuáles técnicas obtienen los mejores resultados de exactitud a partir de cada conjunto de datos y la combinación de técnicas que puede mejorar el desempeño de los modelos.