División de Educología
La División de Educología, es una de las unidades académicas del Centro de Investigación y Docencia en Educación (C.I.D.E.) de la Universidad Nacional, la cual brinda la formación pedagógica a los futuros profesores para la educación media principalmente, en las áreas de: Ciencias, Matemática, Español, Estudios sociales, Inglés, Francés, Educación músical, Religión, Informática educativa, Educación comercial, Filosofía, Educación física, Ciencias agrarias y Artes plásticas en la modalidad de carreras compartidas. Es importante mencionar que contamos con una Licenciatura en Pedagogía con énfasis en didáctica y un programa de postgrado que ofrece la Maestría en Educación con mencion en: docencia universitaria, atención de asuntos estudiantiles, enseñanza del Ingles como segunda lengua y enseñanza del español como segunda lengua. Además se cuenta con proyectos tanto en investigación como de extensión e integrados que sirven de insumo para enriquecer los diferentes procesos y dinámicas del quehacer de esta Unidad. Deseamos que encuentre la información pertinente acerca de nuestra razón de ser de acuerdo a nuestras actividades y propósitos.
Repositorio Académico by Universidad Nacional is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en www.repositorio.una.ac.cr.
Collections in this community
-
Artículos científicos [112]
-
Ponencias [29]
-
Videos [0]
Recent Submissions
-
Diseño de una Maestría en Educación con énfasis en Procesos de Aprendizaje en Entornos Virtuales
(Centro Educativo UNIPEM, 2021-12)Actualmente en los escenarios educativos se están presentando cambios relacionados no sólo con los roles de los actores que en ellos participan sino también con lo metodológico y didáctico, esto ha permitido la incorporación ... -
Promoting the Pedagogical Use of Pictograms: A Case Study of Five In-Service Costa Rican English Teachers
(2021)This article reports on the findings of a qualitative research project, in which an instrumental case study with five in-service English teachers graduated from Universidad Nacional (UNA), Costa Rica was carried out. Hence, ... -
Language Teaching Methods: There is Nothing New Under the Sun, or Is There?
(2015)This essay intends to problematize the possible direction that the field of language teaching will follow in the XXI century. For this purpose, nine methodological parameters for conceptualizing every language teaching ... -
Personal Learning Environments (PLE) on the Bachelor’s Degree in Early Education at the University of Granada
(Springer Verlag, 2019)It is studied the devices which are incorporated in their personal learning environments (PLE) a university student population in teacher training. Additionally, the time spent on activities related to ICTs and the desired ... -
Liderazgo distribuido en los institutos de educación secundaria de Melilla, España
(Universidad del Zulia, 2019)En la ciudad autónoma de Melilla, como en el resto de España, se impulsa que los directores de los institutos de secundaria ejerzan mayor liderazgo. El artículo tiene como objetivo analizar el liderazgo distribuido en ... -
Student Absenteeism in Mathematics Lessons: Social Variables in the PGS of Namibe
(MDPI AG, 2019-06-13)This article analyses social variables that cause student absenteeism from mathematics classes. It contrasts teachers’ perceptions with the perceptions of students undertaking their second and third levels of a Bachelor’s ... -
Understanding the methodology and techniques to teach english for specific purposes in public technical high schools
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)This paper describes that English for Specific Purposes (ESP) is a new tendency suggested by the Ministry of Public Education of Costa Rica for the curricular transformation in all the specialties that the system offers ... -
The integration of technological sources through online activities used for educational purposes in order to promote critical thinking skills among students in high school
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Education is an essential pillar that is constantly changing and evolving according to society’s needs. Therefore, teachers need to be learning new strategies and methods to help students acquire the knowledge and skills ... -
Challenges posed by virtual education during the COVID-19 pandemic and the opportunities offered by communicative language teaching in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Since the COVID-19 started, the education field has been forced to adapt to the new reality to continue with the learning process of students. However, this virtual process took a lot of effort and patience from all the ... -
The importance of promoting self-reflection in the pedagogical practice of teachers
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Teaching is not an easy task because teachers have many and different roles in the class. Part of these roles is to self-reflect about their teaching practice to improve as a teacher and with this to help students to ... -
The myth of native speakers and native speakerism in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Speaking English has become the universal language which people use to communicate, nonetheless to what extent do second language learners should master English to the point of having “Native” like mastery. This essay ... -
La cibercultura en la formación musical universitaria: de la clase presencial al entorno virtual de enseñanza y aprendizaje
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Este ensayo expone la formación musical universitaria en el contexto de la cibercultura, en él se considera que se está en presencia de una sociedad conectada en redes con acceso a la comunicación abierta, la cual exige ... -
Exploring the possibilities of PAR and communicative competence in curricular negotiations in Costa Rican English learning courses
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Exploring Participatory Action Research and communicative competence in democratic education and curricular negotiations allow delving into social dynamics, reflection and communication in the target language. As a result, ... -
Pedagogical strategies to cater for dyslexic learners in the EFL classroom
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)This essay seeks to help teachers reflect on the importance of catering for dyslexic individuals in the EFL classroom. For this purpose, a general review of the causes and manifestations of dyslexia will be presented, so ... -
Las TIC como herramienta para la implementación del DUA en la enseñanza de las artes visuales en las aulas universitarias
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Las artes visuales y la baja visión, entendida como una discapacidad visual, son dos conceptos que pueden ser entendidos como opuestos, sin embargo, el propósito de este ensayo es evidenciar una alternativa al tema desde ... -
Pedagogical strategies to teach neurodivergent students in the english language classroom
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)The term neurodiversity can be explained as the distingsition to those people whose neurological characteristics are different from what is considered standard or typical. The purpose of the paper is to help teachers find ... -
Pedagogía crítica y teología: más allá de lo tradicional en las aulas universitarias
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)En el mundo, la enseñanza relacionada con temas teológicos permanece vigente en las instituciones de educación superior. Por tal razón, este ensayo tiene como objetivo principal analizar la propuesta de la Pedagogía Crítica ... -
Three strategies for true beginners of an outreach program of a public university in the current context of education in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Many students do not have fundamental knowledge of their first language and do not know some basic concepts such as parts of speech and how they function. They do not know the basic mechanics of writing and do not have the ... -
Challenges and opportunities developing original digital english teaching material in pandemic times
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)There are many reasons why English teachers may create their own digital teaching material even though there is enough online. This essay describes some of the reasons why teachers should create their own digital instructional ... -
Del dictador al líder: un abordaje de la práctica coral universitaria desde el aprendizaje autorregulador para la promoción de espacios constructivistas y críticos
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)El ensayo pretende analizar el canto coral desde la óptica pedagógica, un área poco estudiada en esta disciplina. El principal objetivo es analizar las contribuciones que puede brindar el aprendizaje autorregulador a la ...