Trabajos Finales de Graduación
URI permanente para esta colecciónhttp://10.0.96.45:4000/handle/11056/14767
Examinar
Examinando Trabajos Finales de Graduación por Materia "ADULT EDUCATION"
Mostrando 1 - 2 de 2
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Factors influencing adult learners' motivation in EFL classes at CINDEA : a phenomenological study(Universidad Nacional, Costa Rica, 2024-11-01) Valladares Castrillo, Silvia Patricia; Fallas Escobar, ChristianThis phenomenological study investigated the factors influencing adult learners' motivation in English as a Foreign Language (EFL) classes at a Centro Integrado de Educación de Adultos (CINDEA) in a rural region of Costa Rica. The research addressed an apparent reluctance toward learning English by exploring the experiences and perspectives of six adult EFL learners aged 38-57. The data collection included participant observation of learners’ classes and the implementation of in-depth- phenomenological interviews. The analysis employed open, axial, and focused coding techniques to identify emergent themes. Three primary themes emerged: classroom and out-of-classroom challenges, the instrumental significance of English, and learners' expectations. In-class challenges included a lack of peer support, comprehension difficulties, limited autonomy, knowledge gaps, and emotional factors (anxiety, frustration, embarrassment). External challenges involved scarcity of resources (material and human), limited exposure to English, a lack of prior learning opportunities, age-related concerns, family responsibilities, and negative past experiences. Regarding learning English, four categories emerged: social inclusion, professional advancement, daily utility (e.g., understanding media, communicating with family), and intrinsic motivation (personal growth, self-improvement). Learners' expectations focused on family support, teacher empathy, engaging teaching methodologies, and judicious use of the first language (L1) for clarification. The study highlighted the significant influence of sociocultural context and individual circumstances on adult learners’ motivation. It emphasized the importance of addressing internal and external factors to improve EFL instruction in rural settings.Ítem Perceptions of EOP Student Teachers Regarding Lesson Planning for Adult Learners during their Practicum at the Master’s Program in Applied Linguistics, Universidad Nacional de Costa Rica(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022) Blanco Navarro, Randal Esteban; Esquivel Ibarra, Milady Liseth; López Estrada, PatriciaLa mayoría de los profesores de idiomas que se embarcan en la enseñanza del inglés con fines específicos trabajarían con alumnos adultos (Lytovchenko et al., 2018). La planificación de lecciones para esta población de participantes adultos sigue siendo un campo relativamente inexplorado en la formación de profesores de ESP, ya que los principios de andragogía deberían prevalecer sobre los pedagógicos. Este estudio de caso describe las percepciones de dos estudiantes de pedagogía EOP sobre la planificación de lecciones para estudiantes adultos antes de su práctica docente en el Programa de Maestría en Lingüística Aplicada de la Universidad Nacional, Costa Rica. La recolección de datos se realizó por medio de dos entrevistas semiestructuradas, dos narrativas reflexivas y una revisión documental de la planificación de lecciones. A través de un análisis temático, el proyecto de investigación arrojó dos temas principales que se asemejan a la forma en que los estudiantes de pedagogía de la EOP percibían la planificación de lecciones para estudiantes adultos y cómo planificaban las lecciones a través de un conjunto de estrategias y actividades. Entre las conclusiones, destaca la percepción general de que la planificación de clases para estudiantes adultos plantea varios retos o cargas que los profesores de idiomas apenas encuentran en las clases de inglés general.