Artículos científicos
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Ítem A study of the social perception of technology in public spaces in Alajuela Central Cantón, Costa Rica(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019-08-20) Víquez Víquez, Andrés; Hernández Ruiz, Irene; Pérez Gutiérrez, FabiánThe present work makes an analysis of the results of a study of the social perception of technology applied in the public spaces of the central canton of Alajuela, Costa Rica. This study is of a non-probabilistic type, commonly used in exploratory research, which counted with the participation of 122 visitors, 55 women and 67 men, aged between 15 and 79 years, in 6 parks of the central canton of Alajuela, using QGIS tool for the spatial analysis of the data. © 2019 IEEE.Ítem ABP desde las trincheras: un caso de estudio en la enseñanza de la Ingeniería de Sistemas(Alborg University Denmark, 2017) Sandoval-Carvajal, Maria-Marta; Cortés Chavarría, Rita; Porras Piedra, Elena; Lizano Madriz, FulvioEste trabajo describe la implementación de la filosofía ABP (Aprendizaje basado en problemas), desde una perspectiva bottom-up, en la Escuela de Informática de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. La implementación inició de manera intuitiva en los cursos de Ingeniería de Sistemas y luego de un contacto con expertos en el tema, se formalizó su uso, que continúa evolucionando hasta la fecha. Las semejanzas de los principios del POPBL (Lehmann et al. 2008), por sus siglas en inglés, aprendizaje basado en problemas orientado a proyectos y las acciones semi-estructuradas que se implementaron desde el 2006, propiciaron el desarrollo de esta filosofía, para una propuesta y posterior implementación formal del ABP en la UNA, a partir del 2009. Durante la implementación fueron integradas, tanto las habilidades técnicas como las blandas, logrando con ello una buena práctica y un fuerte vínculo de colaboración con la industria. En este contexto, los estudiantes lideran técnicamente un proyecto de desarrollo de software en una empresa real con un problema real. Entre otras cosas, influyó la experiencia, la intuición y el compromiso de los docentes involucrados, así como la utilización de diferentes técnicas tales como; procesos de sensibilización, auto capacitación, análisis comparativos de la teoría y la práctica, junto con asesorías formales e informales. Para medir resultados y su impacto, como parte del proceso, se realizó una investigación con la participación de docentes, estudiantes, egresados y representantes de la industria. Los resultados del estudio indicaban que una iniciativa de implementación del ABP desde el nivel jerárquico más bajo, era percibida como una experiencia beneficiosa para los involucrados. Los principales planes y acciones futuras se relacionan con el fortalecimiento de elementos ágiles, como son el marco de trabajo Scrum, más formación para docentes y una incorporación más activa de los estudiantes en su propio proceso de aprendizaje. Existen oportunidades de mejora y retos que desde las trincheras, en el nivel jerárquico más bajo de la organización, se deben enfrentar, pero también se ha demostrado que no solo fue posible la implementación bottom-up del ABP en la UNA, sino que se ha mejorado evolucionado y mantenido durante más de 10 años.Ítem Academic Emotions in Programming Learning: Women’s Impact on the Software Sector(Springer Verlag, 2019) Grass, Beatriz; Coto, Mayela; Collazos, CesarThis document presents an analysis based on a systematic review carried out on the most recognized topics related to academic emotions in the different mechanisms of research and emotional evaluation, trying to focus attention on the initial programming courses, based on the basic programming concepts, independently of the tool in which these concepts are applied, taking into account that the programming courses are considered relevant courses for the training of computer engineers; mechanisms for the evaluation of emotions are also identified. The main emotions in academic contexts are identified and the aim is to identify elements and analysis through the gender variable. Analyses are done focusing on academic emotions. Subsequently, the factors by which women are not linked to the area of software engineering are analyzed, from the perspective of the high drop-out rates due to the programming courses and the impact of the low participation of women in the software sector in the world order, taking into account the roles in which women perform satisfactorily in the software industry.Ítem Are there any gender differences in students' emotional reactions to programming learning activities?(Universidad Nacional, Costa Rica, 2019) Coto, Mayela; Mora, SoniaNovice programmers experience a wide set of emotions when they are learning to program. This exploratory study analyzes the emotions experienced by a group of students when solving diverse programming tasks. The goal was to understand if there are gender differences in the emotions reported by the students. A self-report tool to track emotions was used. The results show that, regardless of the type of learning activity, there is a tendency for women to attribute themselves negative emotions to a greater extent, which happens to be the opposite with men. It is concluded that further research is needed to understand the factors that cause these differences.Ítem Emotions and programming learning: systematic mapping(Routledge, 2021-05-17) Coto, Mayela; Grass, Beatriz; Mora, Sonia; Murillo, JuanBackground and context: Emotions are ubiquitous in academic settings and affect learning strategies, motivation to persevere, and academic outcomes, however they have not figured prominently in research on learning to program at the university level. Objective: To summarize the current knowledge available on the effect of emotions on students while they learn to program. We were interested in what emotions have been studied, what kind of tools researchers have used to measure students’ emotions, what emotions arise most frequently when students learn to program, and how researchers use this knowledge. Method: A search of academic databases was performed using a search string constructed using PICo as a framework. A group of 29 studies that met the inclusion criteria were analyzed to answer a set of research questions derived from the study objective. Findings: Few studies have been conducted on the influence of emotions on learning programming. Research studies do not address gender differences. Research has been oriented along three main lines (a) determining what emotions are involved in the process of learning to program; (b) determining the behavioral patterns of novice students and how from this behavior their emotions can be identified; and (c) developing intelligent systems that respond adaptively to students’ emotions. Implications: The results provide an important foundation for researchers and instructors who are willing to recognize that learning to program generates strong emotions in students and that these emotions influence their learning and academic performance.Ítem Evaluación del paquete Vilcretas una percepción docente(Comité Latinoamericano de Matemática Educativa, 2018) Vílchez Quesada, EnriqueLa cátedra del curso EIF-203 Estructuras Discretas para Informática materia del plan de estudios de la carrera Ingeniería en Sistemas de Información de la UNA, se ha propuesto el importante reto de incorporar el uso de software en la docencia. En este sentido se programó en el año 2016 un paquete denominado “VilCretas”. VilCretas es una biblioteca que provee herramientas de uso fácil para impartir un curso de matemática discreta aprovechando las notables fortalezas computaciones del software Wolfram Mathematica. En este contexto, se realizaron dos talleres de uso de VilCretas, que sirvieron de base para aplicar un diferencial semántico con el objetivo de rescatar la percepción de veinte docentes participantes, sobre las fortalezas y debilidades de este recurso.Ítem Experiencia docente: actividades de Laboratorio para impartir un curso de Matemática discreta a través del uso del Paquete Vilcretas(Comité Latinoamericano de Matemática Educativa, 2019) Vílchez Quesada, EnriqueDurante el I semestre 2017 se realizó una experiencia de implementación de una metodología apoyada con software, a través de la participación de cincuenta alumnos de un curso de matemática discreta en la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). El proceso de adopción de software se fundamentó en el uso de un paquete programado por el autor, denominado: VilCretas. La herramienta corre utilizando como plataforma el software comercial Wolfram Mathematica, proveyendo comandos de uso fácil que integran mecanismos de exploración dinámica y la posibilidad de analizar problemas con un enfoque asistido por computadora. Desde un punto de vista educativo, la transición hacia un ambiente de aprendizaje no tradicional se plasmó en un planeamiento didáctico permeado por una serie de actividades tipo laboratorio. Dichas actividades fueron evaluadas de manera cualitativa mediante una observación participante. El presente trabajo reporta los laboratorios distribuidos en ocho áreas de contenido y los resultados de su valoración didáctica.Ítem Learning by making: A framework to revisit practices in a constructionist learning environment(Blackwell Publishing Ltd, 2021) Morado, María Florencia; Melo, A.E.; Jarman, A.Makerspaces are collaborative workspaces where people construct their ideas using a variety of ma terials and tools ranging from no tech to high tech, where components can be moulded and transformed into different projects depending on each maker’s vi sion. Educational makerspaces allow educators to respond to the diverse interests of individual learners. This paper documents the learning of participants at an educational makerspace founded on construction ist principles. We analyse the characteristics of the Maker Movement and the features of an educational makerspace, identify learning dimensions, select a case, analyse field notes, photos and videos using an interpretivist paradigm and refine the practical framework guiding the facilitation of the case study discussed. Given that the investigators are also the facilitators of the activities, this framework allows an a posteriori analysis of the practices used to make learning visible.Ítem Participatory methods to support knowledge management systems design in educational environments(Inderscience Publishers, 2021) Camacho, Heillyn; Coto, Mayela; Jensen, Sandra PatriciaExisting research shows that schools will greatly benefit from implementing knowledge management systems (KMSes). However, designing and implementing such information systems presents an overwhelming task for schools which do not have a knowledge-sharing culture. This paper explains how we designed a KMS in a rural low-knowledge school in Costa Rica and how the participatory methods applied during the design process initiated the creation of a learning culture that would encourage the use of the KMS. This paper makes a methodological contribution to the KMSes field by providing three detailed methods that can be used by KMSes developers to approach handling the social and technical dimensions of a KMS.Ítem Retorno Sobre la Inversión en Proyectos de Software Agiles: Una propuesta pedagógica de ROI-SCRUM(Tecnología Educativa Revista CONAIC, 2019) Cortés Chavarría, Rita Lorena; Lizano Madriz, FulvioEl uso de métricas en el desarrollo de software ha sido pobremente atendido en el contexto académico. En el caso de la métrica para estimar el retorno de la inversión (ROI por sus siglas en Ingles), en el contexto de los proyectos Scrum, es un ejemplo típico de este problema. Es difícil encontrar en la literatura elementos que puedan ayudar al maestro a incorporar este tema en el currículo. Este artículo presenta los resultados preliminares de un proyecto en curso destinado a desarrollar un modelo pedagógico para ROI en un curso de Ingeniería de Sistemas. Este proyecto permitirá al profesor y sus alumnos, el estudio del ROI de forma sistemática e ilustradaÍtem The Influence of IoT Simulation in the Learning Process: A Case Study(Association for Computing Machinery, 2020-03-28) Bayani, Majid; Bayani, MajidInternet of things (IoT) is a relatively novel technology which provides connection between things. It was presented for the first time by Kevin Ashton in 90´s.The software and hardware development of IoT is not growing as the same rates as the implementations of its applications in the human life such as: education, administration, business, health, security and our social life. Education is one the most popular field which IoT is presented. This research is a concise survey of a real case which studies influence of the IoT in the learning process. A theoretical revision along with a statistical analysis of a real case is discussed in this work. Finally, the results revealed several attractive impacts of the IoT simulation in the learning process which be outlined in details along the paper.Ítem Torneo Estudiantil de Programación como estrategia para fomentar el aprendizaje de la programación de computadoras en los estudiantes de la Escuela de Informática de la Universidad Nacional(Universidad Nacional (Costa Rica), 2020) Benavides Argüello, OscarEsta actividad académica consistió en organizar un Torneo Estudiantil de Programación de Computadoras (TEP), dirigido a estudiantes de primer y segundo año de Bachillerato de la Carrera de Ingeniería de Sistemas de la Escuela de Informática de la Universidad Nacional. La actividad se desarrollaría durante el primero y segundo ciclo lectivo 2020. Se diseñó y organizó el torneo durante el I ciclo lectivo 2020, se realizó durante el primer tercio del II ciclo 2020 y se evaluaron y sistematizaron sus resultados en el resto de este ciclo. Pretendió organizar una primera edición de un Torneo Estudiantil de Programación en la Escuela de Informática de la Universidad Nacional, como una actividad extracurricular que promueva un espacio de competencia y cooperación y que proponga retos o desafíos individuales y grupales de programación para que los estudiantes ejerciten los aprendizajes que adquieren en los cursos del Área de Programación del Plan de Estudios y, a su vez, enfrenten desafíos de resolución computacional de problemas de elevada complejidad, complementarios a los que se les proponen regularmente en estos cursos.Ítem Tutor virtual para el estudio de las funciones(The International Institute of Informatics and Cybernetics, 2009) Vílchez Quesada, Enrique; Ávila Herrera, Juan FélixResumen: se presenta el estado actual de un proyecto de investigación realizado con el principal propósito de dotar tanto a estudiantes como a docentes de matemática a nivel nacional, de un sistema multimedia capaz de apoyar el estudio del tema de funciones a nivel de secundaria. El proyecto engloba todas las etapas necesarias para el desarrollo del tutor virtual y su correspondiente validación por parte de sus usuarios potenciales. Se ha aplicado un cuestionario de diagnóstico a tres grupos de enseñanza media provenientes de instituciones públicas y privadas, además de urbanas y rurales, y a diez profesores de educación secundaria para determinar las necesidades cognitivas de los alumnos en este tema y los requerimientos del sistema a desarrollar.Ítem Understanding failures through the lifetime of a top-level supercomputer(Academic Press Inc., 2021-04-20) Rojas, Elvis; Meneses, Esteban; Jones, Terry; Maxwell, DonHigh performance computing systems are required to solve grand challenges in many scientific disciplines. These systems assemble many components to be powerful enough for solving extremely complex problems. An inherent consequence is the intricacy of the interaction of all those components, especially when failures come into the picture. It is crucial to develop an understanding of how these systems fail to design reliable supercomputing platforms in the future. This paper presents the results on studying multi-year failure and workload records of a powerful supercomputer that topped the world rankings. We provide a thorough analysis of the data and characterize the reliability of the system through several dimensions: failure classification, failure-rate modelling, and interplay between failures and workload. The results shed some light on the dynamics of top-level supercomputers and sensitive areas ripe for improvement.Ítem Use and perception of open source by students of the national university in non IT careers(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019-08-20) Gómez Fernández, Carolina; Hernández Ruiz, IreneThis paper discloses some initiatives that have been carried out by the National University with open source and an exploratory study of the use and perception of a part of the students of the National University that are studying careers different from those of IT technologies, with In order to know the level of knowledge of free software. © 2019 IEEE.