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Examinando Capítulo de libro por Materia "IDENTIDAD CULTURAL"
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Ítem Building and 'De-indianising' a Nation. The Kuna and Guaymí People and the Formation of the Panamaniam State(Springer, 2021) Solano-Acuña, Ana Sofía; Díaz-Baiges, DavidIn this chapter we survey the diverse political and ideological strategies put forth by the state and elites in order to take over areas of the ‘national territory’ thought of as ‘empty’ and ‘wild’, tear apart ethno-territories and cultural universes, and manage indigenous people and their resources under the veil of a consolidating a ‘national state’. We examine the experiences in the eastern and western frontiers of Panama during its transition from the Colombian period into republican life after 1903. Each case study illustrates the social construction of the indigenous societies (Kuna and Guaymí) targeted by these strategies.We consider that although the colonial enterprise was one, each territory strongly determined the specific modes of state encroachment, construction of the cultural other, and the discourses deployed to bring these social bodies within the national project. The documental corpus used in our study comprises press articles, official documents, and the writings of intellectuals and Catholic missionaries. In the eastern frontier the role of Catholic missionswas key, as they were tasked with converting the indigenous population into ‘citizens’ useful to the homeland; to culturally ‘de-indianize’ (desindianizar) their ways of life and settlement; to wield political and economic power over the lands bordering Colombia; and to re-signify the ethnic territory. In the western frontier de-indianization must be understood differently, as it involved many central-western villages administratively losing the category of ‘indigenous’, giving way to the emergence and consolidation of a new socio-racial category, which not only reaffirmed the low-class status of the indigenous, but also obliterated any recognisable historical roots of prior categories.Ítem El occidente de Panamá, frontera, mito y resistencia indígena(Universidad Nacional, Costa Rica, 2017) Solano-Acuña, Ana SofíaEl presente artículo reflexiona y ofrece algunos apuntes históricos sobre el significado social y cultural que el occidente indígena de Panamá ha tenido a través del tiempo; esto es, cómo ha sido visto, imaginado y conceptualizado por los “otros”, y por ende, cómo se han establecido las relaciones con sus habitantes. En este trabajo, el occidente panameño se abordará como una frontera con el indio, con lo indígena; es decir, se imagina como un escenario donde se desenvuelven relaciones interétnicas e identitarias: disímiles y particulares. Tal conceptualización permitió la proliferación de calificativos acerca de los grupos indígenas como “belicosos”, “pueblos de poca organización social”, “crueles”, “bárbaros”, “infieles”, etc., que no solo reflejan (al transcurrir distintos periodos) complejos imaginarios sobre lo indio, sino que legitiman el aparataje político para su conquista, asimilación y aculturación. Todo esto con el fin de introducirlo en los universos hegemónicos, pero en claras condiciones de desigualdad. Este escrito se enmarca en la investigación doctoral “Imágenes de la memoria y el poder. Los guaymí del occidente de Panamá en la conformación del Estado Nacional (1880-1925)”, que se está desarrollando para optar por el grado de doctora en Historia y Estudios Humanísticos: Europa, América, Arte y Lenguas de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España. La investigación ha sido a su vez acogida en el programa de Estudios de Población para la Equidad con Perspectiva de Género y Diversidad Cultural, Instituto de Estudios Sociales en Población (IDESPO), Universidad Nacional de Costa Rica. Algunas de las pesquisas realizadas se han llevado a cabo en el Archivo General de Indias (Sevilla, España), Archivo General de la Nación (Bogotá, Colombia) y el Archivo Nacional de Panamá (Panamá, Panamá), con el financiamiento de la Junta de Becas de la Universidad Nacional de Costa Rica.