Show simple item record

dc.contributor.authorPassos Pequeno, Andréia
dc.date.accessioned2021-11-12T21:35:31Z
dc.date.available2021-11-12T21:35:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2177-0298
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/21999
dc.description.abstractIntroduction: learning objects allow meaningful learning through the use of a dynamic methodology that greatly increases students’ motivation and makes learning anatomy more effective. The purpose of the present study was to develop dissection protocols as a learning object for the teaching of Comparative Anatomy, by students of the Anatomy of Domestic Animals II course of the School of Veterinary Medicine of the Universidad Nacional de Costa Rica..Material and Methods: a total of 25 students in the course participated in the definition of dissection protocols for bovine,equine, canine and feline species, presented as texts accompanied by photographs of dissections, as well as explanatory videos for each of the species and their body regions. At the end of the course participating students participated in a survey with objective questions about the process of constructing learning objects. Results: a total of 6 dissection protocols reported in text and atlas formats were prepared, accompanied by explanatory videos. The 25 students who participated in this teaching experience participated voluntarily in the survey. Conclusion: the definition of dissection protocols as a learning object contributed to a better understanding of theoretical concepts of anatomy and development of manual skills, improving motivation and learning of the subject matter of this discipline.es_ES
dc.description.abstractIntroducción: los objetos de aprendizaje permiten un aprendizaje significativo mediante el uso de una metodología dinámica que aumenta en gran medida la motivación de los estudiantes y hace que el aprendizaje de la anatomía sea más eficaz. El propósito del presente estudio fue desarrollar protocolos de disección como objeto de aprendizaje para la enseñanza de la Anatomía Comparada, por parte de los alumnos del curso de Anatomía de Animales Domésticos II de la Escuela de Medicina Veterinaria de la Universidad Nacional de Costa Rica. Material y métodos: un total de 25 estudiantes del curso participaron en la definición de protocolos de disección para bovinos especies bovina, equina, canina y felina, presentados en forma de textos acompañados de fotografías de disecciones, así como de vídeos explicativos para cada una de las especies y sus regiones corporales. Al final del curso, los alumnos participantes respondieron a una encuesta con preguntas objetivas sobre el proceso de construcción de los objetos de aprendizaje. Resultados: se prepararon un total de 6 protocolos de disección en formato de texto y atlas, acompañados de vídeos explicativos vídeos explicativos. Los 25 alumnos que participaron en esta experiencia docente participaron voluntariamente en la encuesta. Conclusión: la definición de los protocolos de disección como objeto de aprendizaje contribuyó a una mejor comprensión de los conceptos teóricos de la anatomía y al desarrollo de las habilidades de los estudiantes. conceptos teóricos de anatomía y al desarrollo de habilidades manuales, mejorando la motivación y el aprendizaje de la materia de esta disciplina.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherBrazilian Society of Anatomyes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceJournal of Morphological Sciences Vol. 38/2021:180-185es_ES
dc.subjectANATOMÍA ANIMALes_ES
dc.subjectANIMAL ANATOMYes_ES
dc.subjectDISECCION VETERINARIAes_ES
dc.subjectVETERINARY DISSECTIONes_ES
dc.subjectMEDICINA VETERINARIAes_ES
dc.subjectVETERINARY MEDICINEes_ES
dc.titleConstruction of dissection protocols as a learning object for teaching comparative animal anatomyes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Medicina Veterinariaes_ES
dc.identifier.doi10.51929/jms.38.32.2021


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Artículos Científicos [563]
    Producción intelectual de las investigadoras e investigadores de la Escuela de Medicina Veterinaria

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto