Google Classroom: An Effective Virtual Platform to Teach Writing in an EFL Composition Course
View/ Open
Date
2019-01Author
Brand Fonseca, Kevin Armando
Soto Peralta, Federico
Metadata
Show full item recordAbstract
In the face of globalization, information communication technologies (ICTs) play a paramount role in the teaching
and learning of foreign languages. This action-research was conducted with a group of sophomore students enrolled
in the course Composition at Universidad Nacional, Coto Campus. The study required the administration of two
surveys prior to and after the implementation of Google Classroom (GC) as an educational platform to assist students
during their learning process of the course. The research was aimed at revealing the students’ use ICTs to practice
their writing skill outside the classroom and analyzing the impact of GC in the development of the students writing
skill out of the school environment. The findings exposed that the use of this platform brings about benefits that
allow students and teachers to ease the teaching and learning of writing. Students also expressed that they practice
their writing mainly for both academic and non-academic purposes in an engaging attractive space; lastly, students
and researchers pointed out that the experience using GC was more satisfactory than other platforms. Ante la globalización, las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) juegan un papel primordial en la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas extranjeras. Esta investigación-acción se llevó a cabo con un grupo de estudiantes de segundo año inscritos en el curso de Composición de la Universidad Nacional, Campus Coto. El estudio requirió la administración de dos encuestas antes y después de la implementación de Google Classroom (GC) como plataforma educativa para ayudar a los estudiantes durante su proceso de aprendizaje del curso. La investigación tuvo como objetivo revelar el uso de las TIC por parte de los estudiantes para practicar su habilidad de escritura fuera del aula y analizar el impacto de GC en el desarrollo de la habilidad de escritura de los estudiantes fuera del entorno escolar. Los resultados expusieron que el uso de esta plataforma aporta beneficios que permiten a los estudiantes y a los profesores facilitar la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Los estudiantes también expresaron que practican su escritura principalmente con fines académicos y no académicos en un espacio atractivo; por último, los estudiantes y los investigadores señalaron que la experiencia de usar GC fue más satisfactoria que otras plataformas.