Artículos científicos
URI permanente para esta colecciónhttp://10.0.96.45:4000/handle/11056/17431
Examinar
Envíos recientes
Ítem Guidelines for the use and reporting of Artificial Intelligence in scientific-academic journals(Universidad Nacional, Costa Rica, 2024-08-22) Penabad-Camacho, Liana; Morera-Castro, Maria; Penabad-Camacho, María AmaliaIntroduction. Artificial Intelligence (AI) proposes a restructured approach to the traditional methods of conducting and publishing scientific research since it provides tools that complement, re-learn, and simplify complex processes typically associated with human-driven research. The diversity of mechanisms AI provides requires transparent reporting of its use and the guarantee that they are consistent with the rigorous scientific communication and its editorial management ecosystem (comprised of editors, reviewers, and authors). Objective. This document aims to provide guidelines for reporting the use of AI in activities related to the scientific publication process. The three roles mentioned above are equipped with concepts, principles, and recommendations that offer literacy and learning mechanisms for those individuals involved in activities related to knowledge communication. Guidelines. The guidelines are divided into four sections. The first section includes the concepts necessary to understand the dynamics proposed in the principles and recommendations. Notably, the definition of prompts (primary, second, and supplemental), the prompt net, and the diagrams conceptualizing their use are proposed. The second section covers editors and editorial teams and includes recommendations for implementing AI-related policies in their journals. The third section gives reviewers good practices for using AI to evaluate a scientific communication unit. The fourth section offers authors an ethical framework and concrete tools to use AI in their work and report it in their manuscripts. Final reflection: The ultimate goal for using AI must be the common good and the improvement of people’s quality of life. An ethical exercise minimizing the introduction of bias or misinformation should be a backbone for using this tool. Future updates of these guidelines must never forget that this is an evolving phenomenon.Ítem Contexto internacional, nacional e institucional de revistas científico-académicas de la Universidad Nacioanal, Costa Rica(Universidad Nacional, Costa Rica, 2024-04-30) Penabad-Camacho, María Amalia; Penabad-Camacho, Liana; Mora Campos, Andrea; Vega Solano, Maria Fernanda; Castro Solano, Milagro; Nova-Bustos, Nidya; Ulate Segura, Mónica; Méndez-Solano, Andrea; Morales-López, Yuri; Cerdas Vega, Gerardo EnriqueLa figura posiciona cronológicamente los contextos internacional, nacional e institucional de la Universidad Nacional, Costa Rica (UNA-CR) de la gestión editorial de revistas científico-académicas.Ítem La pertinencia de la traducción pedagógica para el desarrollo de la educación bilingüe en Costa Rica(Universidad Nacional, Costa Rica, 2018-08-08) Hernández Ching, Ruth CristinaEl artículo plantea una reflexión sobre el bilingüismo en Costa Rica a la luz de las últimas versiones del Estado de la Educación Costarricense (2011, 2013, 2015 y 2017). Se analizan los aportes exitosos de varias investigaciones nacionales e internacionales en donde se propone la traducción pedagógica como técnica efectiva para el desarrollo de las competencias comunicativas. Así mismo, se hace un recuento de los principales hitos históricos de la traducción en la enseñanza de segundas lenguas. Existen valiosos programas en el MEP, colegios, escuelas y universidades públicas y privadas, pero hay una tendencia a asociar el uso de la traducción en la enseñanza únicamente con el método gramatical. Estudios posteriores podrían orientarse a comparar los avances entre poblaciones que han adquirido el idioma como segunda lengua y que han trabajado por un período corto de tiempo en un centro de llamadas, en turismo, o en actividades de la vida real, en donde tiene que traducir o interpretar en modo real, en comparación con los que no.