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Ítem Arsenic in wells at the Guayabo Caldera in Northwest Costa Rica(International Association of Volcanology and Chemistry of the Earth's Interior, 2018-09) Martínez Cruz, María; Brenes-Navarro, Gilberto; Herrera-Murillo, JorgeThe Guayabo Caldera, a 14 km diameter volcanic depression with Miravalles volcano rising 2028 ma.s.l. in the norte astern side of so called, formed by repeated eruption sand multiple collapses which dis membered earlier volcanoes between 1.5 to 0.6 m.y.ago. The pyroclastic-flow sheets represent more than 30 km 3 of dacitict or hyolitic magma associated to crystal fractionation processes.Ítem Informal markets of forest products: characterization and methods for its analysis(International Union of Forest Research Organizations, 2019) Molina-Murillo, Sergio; Guariguata, ManuelThe informal sector is an important source of income for millions of families. It has been estimated that about 60 % of the employed population worldwide are in the informal sector; and specifically, the employment of the informal forestry sector triples the formal one. Multiple countries are taking measures to improve family access to forest resources through sectoral policies, particularly in Latin America. Although there is also pressure through international financing (e.g., REDD+) or trade (e.g., FLEGT) mechanisms, the fact is that there are still no safe and adequate options for those communities that actively participate in informal markets. Understanding adequately the structures and operations of informal markets is a requirement to support and plan the management and conservation of forest resources, as well as to promote the development of local businesses and families involved in them. In this sense, it is not enough to know which species are commercialized and at what prices or in what quantities; it is equally important to know who participates in the —commonly complex— commercial chains, how they are organized and how they evolve. This information is not easily accessible and tends to be of low priority for institutions that collect statistical information. The objective of this review was to explore the role of informal markets in the forestry sector, and explain some of the methods used in their research, citing its main advantages and limitations.Ítem Análisis de las denuncias ciudadanas interpuestas en el sistema integrado de trámite y atención de denuncias ambientales (SITADA) como indicador de la contaminación por olores molestos en Costa Rica(Olores.org, 2019-11-26) Vetrani Chavaria, Karla; Campos Morales, Sherryl Viviana; Murrell, Manfred; Montero Sánchez, Ernesto; Bermúdez Hidalgo, LigiaLas emisiones de olores son uno de los principales problemas de contaminación ambiental en el mundo. Hecho que los coloca como contaminantes ambientales y, en consecuencia, en un tema de salud pública. El presente estudio expone un análisis de la situación ambiental de malos olores en Costa Rica partiendo de las denuncias de la ciudadanía interpuestas mediante el Sistema Integrado de Denuncias Ambientales (SITADA), según disposición del Ministerio de Ambiente y Energía, con el objetivo de identificar las zonas críticas de contaminación odorífera. Durante el período 2013-2018 hubo un total de 304 reportes relacionados con aguas residuales (34 %), combustión (17 %), residuos sólidos (16 %) y animales (13 %). Algunas de las fuentes de emisión identificadas corresponden a plantas de tratamiento de aguas residuales, cuerpos de agua, chimeneas, quemas, rellenos sanitarios, vertederos de residuos y granjas. A partir del análisis espacial realizado en un Sistema de Información Geográfica se determinó que un 74 % de los cantones del país registran al menos una denuncia, siendo Alajuela, Grecia, San Carlos, Pococí, Desamparados, Escazú y San José, las zonas con mayor conflictividad por contaminación odorífera. Los resultados del estudio evidencian la ausencia de regulación nacional al respecto, pues en la actualidad las denuncias son resueltas cuando la fuente emisora se relaciona a algún tipo de contaminación reglamentada, por ejemplo, vertido y reúso de aguas residuales, emisión de contaminantes atmosféricos, y gestión integral de residuos sólidos. Lo anterior justifica la necesidad de generar políticas y directrices que faciliten a las autoridades la gestión de los olores como variable ambiental independiente, incluyendo prevención, medición, monitoreo y tratamiento.