Show simple item record

dc.contributor.authorEspinoza-Murillo, Ligia
dc.contributor.authorRodríguez Chaves, José David
dc.date.accessioned2024-07-16T15:50:07Z
dc.date.available2024-07-16T15:50:07Z
dc.date.issued2020-01-01
dc.identifier.issn1409-4703
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/28573
dc.descriptionActualidades Investigativas en Educación vol. 20 no.1: 1-19 2020, Universidad de Costa Ricaes_ES
dc.description.abstractThe present study aims at exploring the bondbetween cultureandlanguagelearning, in the curriculumof theEnglish major (Bachillerato en Inglés, in Spanish) at Universidad Nacional (UNA). Specifically, the major under study is affiliated to Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguajeand implemented at Sede Interuniversitaria de Alajuela, Costa Rica. The researchers seek to diagnose current needs in this major by examining perceptions and practices in culture teaching in the classroomof English as a foreign language (EFL). Althoughculture ispart of the curriculumof theEnglish major,perceptions and practices toward the integrationof the cultural component in this study planhavebeen first addressed in this research. Througha quantitative approach, this study determinesseveralcultural teaching practices developedin EFLcoursesalongfour academic levels in the Englishmajor. Participants comprised74 students and fivefaculty members. Learners’ understandingand perceptionstoward culturelearningwereanalyzed through a survey. Likewise, a questionnaireforprofessors wasadministered to identify teaching approaches to culture. Findingsrevealed that cultural aspectsareaddressed in most of the courses in the major; however, the practices implemented for approaching such aspects must be authentic and reflective for the broadening of cultural understandingper se and in turn the enhancement of cross-cultural communication.es_ES
dc.description.abstractEl presente estudio exploróel nexoexistente entre la cultura y el aprendizaje de un idioma dentro delplan de estudiosdel Bachillerato en Inglés de la Universidad Nacional (UNA). En específico, la carrera en estudio está afiliadaa la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje, y es implementadapor la Sede Interuniversitaria de Alajuela, Costa Rica. El grupo investigador procuródiagnosticar necesidades actuales de esta carrera al examinar percepciones y prácticas de la enseñanza de la cultura en la clasede inglés como lengua extranjera (ILE).Aunque la cultura ha formado parte del plan de estudiosde esta carrera, la presenteinvestigación es el primer abordaje de las percepciones y las prácticas sobre la integración del componente cultural en dicho plan.Por medio de unametodología cuantitativa, sedeterminóvariasprácticas desarrolladaspara la enseñanza de la cultura en ILE,enloscuatronivelesacadémicosde la carrera. La población participante constituyóuna población de 74 estudiantes y cincodocentes del bachillerato. A través de una encuesta, se analizaron aspectos culturalesy percepcioneshacia el aprendizaje de laculturapor parte del estudiantado. Además, se aplicóun cuestionario al personaldocentepara explorar las estrategias metodológicas aplicadas en sus clasesal enseñar cultura.Los hallazgos indican que los aspectos culturalessonabordadosen la mayoría de cursos de la carrera; sin embargo, las prácticas desarrollas para enseñar tales aspectos deben ser auténticas y reflexivas para así expandir el conocimiento de cultura y a la vez mejorarla comunicación intercultural.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceActualidades Investigativas en Educación vol. 20 no.1: 1-19 2020es_ES
dc.subjectAPRENDIZAJEes_ES
dc.subjectMATERIALES DE ENSEÑANZAes_ES
dc.subjectINGLÉSes_ES
dc.subjectENSEÑANZA DE IDIOMASes_ES
dc.subjectADQUISICIÓN DE SEGUNDO LENGUAJEes_ES
dc.subjectLEARNINGes_ES
dc.subjectTEACHING MATERIALSes_ES
dc.subjectENGLISHes_ES
dc.subjectLANGUAGE TEACHINGes_ES
dc.subjectSECOND LANGUAGE ACQUISITIONes_ES
dc.titleImproving culture teaching in the English Major at Universidad Nacional : perceptions and practiceses_ES
dc.title.alternativeEl mejoramiento de la enseñanza de la cultura en el Bachillerato en Inglés de la Universidad Nacional : percepciones y prácticases_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Literatura y Ciencias del Lenguajees_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39886


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto