Show simple item record

dc.contributor.advisorRodríguez Araya, María Emilena, supervisor de grado
dc.contributor.authorValverde Solís, Katherine María
dc.contributor.otherMurillo León, Susana, lector de grado
dc.date.accessioned2022-05-18T23:49:43Z
dc.date.available2022-05-18T23:49:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other000321236
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/23076
dc.description.abstractPrevious research on classroom-based studies has demonstrated that collaborative learning tasks enable students to engage in the process of negotiating meaning (Foster, 1998; Swain, 2006; Palma, 2014; Masrizal, 2014; Baharun, Harun, & Othman, 2018) to improve their spoken interaction and modified performance. Negotiation of meaning facilitated the development of English as a foreign language (EFL) during face-to-face interactions. However, due to the outbreak of COVID-19, negotiation of meaning has yet to be understood to enhance the students’ communicative interaction on synchronous remote learning. As a qualitative study, it follows an exploratory design to identify how negotiation of meaning operates and impacts the participants’ language development; data gathering methods such as learning tasks, observations, and a interview provided valuable insights on the outcomes of this interactive phenomenon. For this study, three research questions emerged on synchronous remote learning setting to promote and supports the use of collaborative learning tasks as a means of input awareness and linguistic production: (1) how collaborative learning task-type influences Negotiation of Meaning between EFL students, (2) which collaborative task type is more rewarding at fostering Negotiation of Meaning between EFL students, and (3) how the participants’ perspective towards collaborative task type delves into a deeper description of Negotiation of Meaning. Results showed that the development of collaborative learning on a group of eight students at Centro de Estudios en Inglés Conversacional (CEIC), Heredia, Costa Rica, provided students with comprehensible input, increased spoken production, selective attention, and modified output while interacting with each other via Zoom video conferencing.es_ES
dc.description.abstractInvestigaciones anteriores en estudios de aula demostraron que las tareas de aprendizaje colaborativo permiten a los estudiantes participar en el proceso de negociación del significado (Foster, 1998; Swain, 2006; Palma, 2014; Masrizal, 2014; Baharun, Harun y Othman, 2018) para mejorar su interacción y desempeño lingüístico; sin embargo, debido al brote de COVID-19, la negociación del significado busca mejorar la interacción comunicativa de los estudiantes en el aprendizaje remoto sincrónico. Como estudio cualitativo, sigue un diseño exploratorio a identificar el impacto de la negociación de significado en el desarrollo del lenguaje de los participantes. El uso de métodos de recopilación de datos como tareas de aprendizaje, observaciones y una entrevista, proporcionó información valiosa sobre los resultados de este fenómeno interactivo. Por lo tanto, se abordan tres preguntas de investigación para promover el uso de actividades de aprendizaje colaborativo como medio de producción lingüística: (1) ¿cómo el tipo de actividad de aprendizaje colaborativo influye en la negociación de significado entre los estudiantes? (2) ¿Qué tipo de actividad colaborativa es más gratificante para fomentar la negociación de significado entre los estudiantes? Y (3) ¿cómo la perspectiva de los participantes hacia el tipo de actividad colaborativa brinda una descripción más profunda de la negociación del significado? Los resultados mostraron que el aprendizaje colaborativo en un grupo de ocho estudiantes en el Centro de Estudios en Inglés Conversacional (CEIC), Heredia, Costa Rica, mejoró la comprensión de estructuras gramaticales y contextos comunicativos, fomentando la producción oral, la atención selectiva y la modificación de su producción mientras los estudiantes interactúan entre sí a través de videoconferencias por medio de Zoom.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Rica371.358 V184nes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMETODOLOGÍAes_ES
dc.subjectAPLICACIÓN TECNOLÓGICAes_ES
dc.subjectENSEÑANZA TÉCNICAes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN POR INTERNETes_ES
dc.subjectADQUISICIÓN DE SEGUNDO LENGUAJEes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJE COOPERATIVOes_ES
dc.subjectUNIVERSIDAD NACIONALes_ES
dc.subjectMETHODOLOGYes_ES
dc.subjectTECHNOLOGICAL APPLICATIONes_ES
dc.subjectTECHNICAL EDUCATIONes_ES
dc.subjectONLINE EDUCATIONes_ES
dc.subjectSECOND LANGUAGE ACQUISITIONes_ES
dc.subjectCOOPERATIVE LEARNINGes_ES
dc.titleNegotiation of Meaning using Collaborative Learning Tasks on Synchronous Remote Learninges_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fes_ES
una.tesis.numero371.358 V184nes_ES
dc.description.procedenceEscuela de Literatura y Ciencias del Lenguajees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto