Validation of the Activities’ Scale in Higher Education Students’ Personal Learning Environments
Date
2021Author
GARCÍA-MARTÍNEZ, JOSÉ ANTONIO
González Sanmamed, Mercedes
Muñoz Carril, Pablo César
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Background: Personal learning environments are the networks of tools,
activities, and connections that each person uses for their learning.
Although there have been increasing numbers of studies, measurement
instruments in this regard are still limited. The aim of this study is to
construct and validate a scale to assess the activities that make up Personal
Learning Environments. Method: The sample comprised 1,187 students
in their fi nal year of undergraduate degrees. 64% were women and 36%
men, with a mean age of 24 and a standard deviation of 4.21 years.
Results: The scale consists of 27 Likert-type items responding to three
factors according to the theoretical construct reviewed, and produced
high coeffi cients in internal consistency tests. Conclusions: The analyses
demonstrate a valid instrument with solid psychometric properties. More
specifi cally, the results indicate suitable content validity. Exploratory and
confi rmatory factor analyses indicate appropriate construct validation,
with consistency between the theoretical and factorial model. Validación de la Escala de Actividades en los Entornos Personales de
Aprendizaje de Estudiantes de Educación Superior. Antecedentes: los
entornos personales de aprendizaje se defi nen como el entramado de
herramientas, actividades y conexiones que cada persona utiliza para su
aprendizaje. Los estudios sobre el tema han ido en aumento, sin embargo,
son todavía escasos los instrumentos de medición al respecto. El objetivo
de este trabajo es construir y validar una escala para evaluar las actividades
que integran los Entornos Personales de Aprendizaje. Método: la muestra
estaba formada por 1.187 estudiantes universitarios de último año de
carrera. Un 64% eran mujeres y un 36% hombres, con una edad media
de 24 años y una desviación típica de 4.21. Resultados: la escala queda
formada por 27 ítems tipo Likert respondiendo a tres factores de acuerdo
con el constructo teórico revisado, obteniendo coefi cientes elevados en
las pruebas de consistencia interna. Conclusiones: los análisis realizados
muestran un instrumento válido y con propiedades psicométricas
sólidas. Concretamente, los resultados arrojan una adecuada validez de
contenido. Los análisis factoriales exploratorio y confi rmatorio indican
una pertinente validación de constructo, existiendo coherencia entre el
modelo teórico y factorial.