Show simple item record

dc.contributor.authorRodríguez Solís, Alexis Bruno
dc.date.accessioned2021-08-30T19:47:48Z
dc.date.available2021-08-30T19:47:48Z
dc.date.issued2019-08-07
dc.identifier.issn2215-2849
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/20961
dc.description.abstractLa extensión, junto con la docencia y la investigación, conforman la finalidad académica de la Universidad Nacional, así se puede definir el hacer academia como una vivencia producto de la integración de los tres quehaceres sustantivos. Partiendo de este supuesto, surge la inquietud respecto a cómo lograr que los planteamientos estatutarios, referentes a la importancia de dichos quehaceres, sean puestos en práctica de manera articulada en las distintas instancias académicas y lo más importante cómo lograr que se vean reflejados en la labor de quienes tienen nombramiento con jornada académica. Así, este trabajo tiene como objetivo fundamentar una concepción académica de universidad, que comprende la docencia, la investigación y la extensión con la finalidad de que las instancias universitarias se responsabilicen de su gestión, mediante un accionar cotidiano y planificado a través de la formulación de un programa académico que permita la articulación de esos quehaceres. La articulación de la extensión con la investigación y la docencia debe partir de una clara conceptualización, y la puesta en práctica implicará el compromiso de toda la comunidad universitaria. Para lo cual será necesario en primera instancia una evaluación del modo en que se gestiona la labor académica, lo que lleva a considerar la distribución y los recursos, y posiblemente provocará una reformulación estratégica para lograr una universidad comprometida con la excelencia en la formación, el desarrollo de la investigación y el diálogo con las comunidades.es_ES
dc.description.abstractExtension, together with teaching and research, make up the academic purpose of the National University. academic purpose of the National University, so we can define the academic work as an experience the product of the integration of the three substantive tasks. Starting from This assumption gives rise to the question of how to ensure that the statutory the importance of these tasks, are put into practice in an articulated manner in the different instances articulated in the different academic instances and, more importantly, how to ensure that they are how to ensure that they are reflected in the work of those who have academic appointments. academic workday. Thus, the objective of this work is to support an academic conception of the university academic conception of the university, which includes teaching, research and outreach, with the in order to make the university bodies responsible for their management, and planned actions through the formulation of an academic program that allows the articulation of those academic program that allows the articulation of these tasks. The articulation of The articulation of extension with research and teaching must be based on a clear conceptualization, and its implementation will imply the commitment of the entire university community. For which it will be necessary in the first instance an evaluation of the way in which the academic work is This will require, in the first instance, an evaluation of the way in which academic work is managed, which leads to the consideration of distribution and resources, and possibly provoke a strategic reformulation to achieve a university committed to excellence in the committed to excellence in training, research development and dialogue with the communities and dialogue with the communities.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEditorial Universidad Nacionales_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad en Diálogo vol. 9 No. 2 11-21 2019es_ES
dc.subjectEXTENSIÓN UNIVERSITARIAes_ES
dc.subjectDOCENTESes_ES
dc.subjectENSEÑANZA SUPERIORes_ES
dc.subjectUNIVERSITY EXTENSIONes_ES
dc.subjectTEACHERSes_ES
dc.subjectHIGHER EDUCATIONes_ES
dc.titleUniversidad: articulación de la docencia, la investigación y la extensión universitariaes_ES
dc.title.alternativeUniversity: Articulation of Teaching, Research, and University Extensiones_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceSede Regional Brunca, Campus Cotoes_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.15359/udre.9-2.1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto