Show simple item record

dc.contributor.authorMontenegro Bonilla, Joe
dc.date.accessioned2021-06-15T00:18:45Z
dc.date.available2021-06-15T00:18:45Z
dc.date.issued2020-09-24
dc.identifier.issn2215-5643
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/20188
dc.description.abstractMargaret Atwood’s famous work, The Handmaid’s Tale, offers innovative and intriguing perspectives on gender and gender roles, as they are dramatized and problematized in the context of a dystopian society that in many ways is a projection of our own. Particu-larly interesting in the novel are the roles of men, represented by the principal male characters: the Commander, Nick, and Luke. As Atwood employs these personae to de-scribe at least three different manifestations of masculinity —all with their own con-flicts and possibilities—, the first season of the television version of the novel, created by Bruce Miller and released in 2017, explores, expands, and exploits various visions of manhood that help understand not only the protagonist’s but also the reader’s/viewer’s world. This paper is an attempt to establish a dialogue between Atwood’s and Miller’s viewpoints on masculinity through their portrayals of these three characters and their interactions with their protagonist and their context.es_ES
dc.description.abstractLa famosa obra de Margaret Atwood, El cuento de la criada, ofrece perspectivas inno-vadoras e intrigantes acerca del género y los roles de género, a medida que estos son dramatizados y problematizados en el contexto de una sociedad distópica, la cual es una proyección de la nuestra en muchos sentidos. Particularmente, resultan interesantes los papeles que juegan los hombres en la novela, los cuales son representados por los perso-najes masculinos principales: el Comandante, Nick y Luke. Mientras Atwood emplea a estos personajes para describir por lo menos tres manifestaciones diferentes de la mascu-linidad —con todo y sus conflictos y posibilidades—, la primera temporada de la versión televisiva de la novela, creada por Bruce Miller y estrenada en 2017, explora, expande y explota diversas visiones de la masculinidad que ayudan a comprender no solo el mundo de la protagonista sino también el del lector/espectador. Este artículo es un intento por establecer diálogo entre los puntos de vista de Atwood y de Miller sobre la masculinidad, por medio de los retratos de estos tres personajes y sus relaciones con la protagonista y con su entornoes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherPortal de Revistas Académicas UCRes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas no. 33 137-148 2020es_ES
dc.subjectHOMBREes_ES
dc.subjectGÉNERO (SEXO)es_ES
dc.subjectROL MASCULINOes_ES
dc.subjectROL DE LA MUJERes_ES
dc.subjectCINEes_ES
dc.subjectTELEVISIÓNes_ES
dc.subjectANÁLISIS COMPARATIVOes_ES
dc.subjectMENes_ES
dc.subjectGENDER (SEX)es_ES
dc.subjectMALE ROLEes_ES
dc.subjectWOMAN ROLEes_ES
dc.subjectCINEMAes_ES
dc.subjectTELEVISIONes_ES
dc.subjectCOMPARATIVE ANALYSISes_ES
dc.titleAtwood’s men meet the screen: revisiting literary and cinematic masculinities in The Handmaid’s Talees_ES
dc.title.alternativeLos hombres de Atwood ahora en la pantalla : un repaso de masculinidades literarias y fílmicas en El cuento de la criadaes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceSede Regional Brunca, Campus Pérez Zeledónes_ES
dc.identifier.doi10.15517/rlm.v0i33.40907


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto