Show simple item record

dc.contributor.authorVásquez Hernández, Ana Patricia
dc.date.accessioned2021-06-01T15:02:48Z
dc.date.available2021-06-01T15:02:48Z
dc.date.issued2020-07-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/19868
dc.description.abstractEste artículo muestra la experiencia en el proceso de evaluación socioeducativa y reformulación del texto de matemática con enfoque etnomatemático Kul Kuok I Cha, el cual está siendo implementado en el territorio indígena Bribri y Cabécar de Talamanca. Se crearon indicadores en los ámbitos: político, educativos social, afectivo y cultural aplicados a poblaciones beneficiarias del texto. Su marco teórico está fundamentado en el Programa de Investigación en Etnomatemática de D´Ambrosio (2008) y su metodología fue cualitativa de tipo evaluativo, orientado en el enfoque ontosemiótico de la idoneidad didáctica de Godino (2013). Como principal resultado está el hecho de los excelentes resultados en los ámbitos afectivo, cultural y político, y de la creación de un plan de mejora para indicadores del ámbito educativo y social.es_ES
dc.description.abstractThis article shows the experience in the process of socio-educational evaluation and reformulation of the Kul Kuok I Cha ethnomathematical approach to mathematics textbook Kul Kuok I Cha, which is being implemented in the Bribri and Cabécar indigenous territory of Talamanca. in the Bribri and Cabécar indigenous territory of Talamanca. Indicators were created in the following areas: political, educational, social, affective and cultural applied to beneficiary populations of the text. Its theoretical framework is based on the Ethnomathematics Research Program by D'Ambrosio (2008) and its methodology was qualitative of an evaluative type, oriented in the ontosemiotic approach of the ontosemiotic approach of the didactic suitability of Godino (2013). The main result is the fact that the excellent results in the affective, cultural and political spheres, and the creation of an improvement plan for indicators in the educational and political spheres. improvement plan for educational and social indicatorses_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Rica, Sección Regional Huetar Norte y Caribees_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectETNOMATEMÁTICAes_ES
dc.subjectEVALUACIÓN DE TEXTOSes_ES
dc.subjectINDÍGENASes_ES
dc.subjectINDIGENOUSes_ES
dc.subjectETHNOMATHEMATICSes_ES
dc.titleExperiencia del proceso de evaluación socioeducativa y reformulación del texto de matemática con enfoque etnomatemático Kul Kuok I Chaes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33es_ES
dc.description.procedenceUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto