Show simple item record

dc.contributor.advisorGroen, Janet
dc.contributor.advisorSewell, Douglas
dc.contributor.authorBarrantes, Lena
dc.date.accessioned2021-02-26T19:27:31Z
dc.date.available2021-02-26T19:27:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/18871
dc.description.abstractThis study explored how the rural working contexts of Costa Rican adult educators teaching in postsecondary education interact with their condition as non-native English-speaking instructors to inform their professional agency. In this study, professional agency refers to the engagement of adult educators in making choices, influencing others, and taking stances on their work and professional identities in negotiation with their individual characteristics and social context. Data for the study come from a narrative inquiry into the complexities involved in being a university teacher in a regional campus through life history interviews, a researcher’s reflexivity journal, and supplementary documentation. Nine English as a Foreign Language (EFL) university teachers constituted the participants in this study. The data from the study were analysed and organized by following the three-dimensional, temporal-relational perspective on teacher agency offered by the ecological approach. In that view, findings were organized in relation to the past, present and future. Findings suggest that elements of the past gave teachers a broad repertoire of responses to engage and act and mainly included participants’ rural and institutional belonging and how non-native English-learning experiences inform their teaching practices. The present dimension of participants reported beliefs and the affective factors behind non-nativeness, classroom agency and institution structure, the role of their relationships, and a strong sense of commitment. The projective dimension of professional agency in this study were frequently rooted in a weighty sense of accountability for students’ and the community’s economic, social, and academic development. The need for academic professional development and empowerment through community projects stood out in participants’ stories.es_ES
dc.description.abstractEste estudio exploró cómo los contextos de trabajo rurales de los educadores de adultos costarricenses que enseñan en la educación postsecundaria interactúan con su condición de instructores no nativos de habla inglesa para informar su agencia profesional. En este estudio, la agencia profesional se refiere al compromiso de los educadores de adultos en la toma de decisiones, la influencia sobre otros y la adopción de posturas sobre su trabajo e identidades profesionales en la negociación con sus características individuales y el contexto social. Los datos del estudio proceden de una indagación narrativa sobre las complejidades que conlleva ser profesor universitario en un campus regional a través de entrevistas sobre la historia de vida, un diario de reflexividad del investigador y documentación complementaria. Nueve profesores universitarios de inglés como lengua extranjera (EFL) constituyeron los participantes en este estudio. Los datos del estudio se analizaron y organizaron siguiendo la perspectiva tridimensional y temporal-relacional sobre agencia del profesor que ofrece el enfoque ecológico. Desde esta perspectiva, los resultados se organizaron en relación con el pasado, el presente y el futuro. Los resultados sugieren que los elementos del pasado proporcionaron a los profesores un de respuestas para comprometerse y actuar y, sobre todo, la pertenencia rural e institucional de los rural e institucional de los participantes y el modo en que las experiencias de aprendizaje del inglés no nativo influyen en sus prácticas de enseñanza. La dimensión del presente de los participantes informó de las creencias y los factores afectivos detrás de la no-natividad, la agencia del aula y la estructura de la institución, el papel de sus relaciones y un fuerte sentido del compromiso. La dimensión proyectiva de la agencia profesional en este estudio estaba de responsabilidad por el desarrollo económico, social y académico de los estudiantes y de la comunidad. La necesidad de desarrollo profesional académico y el empoderamiento a través de proyectos comunitarios destacaron en los relatos de los participantes.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFORMACIÓN DE DOCENTESes_ES
dc.subjectENSEÑANZA SUPERIORes_ES
dc.subjectPROFESORES UNIVERSITARIOSes_ES
dc.subjectTEACHER TRAININGes_ES
dc.subjectHIGHER EDUCATIONes_ES
dc.subjectUNIVERSITY PROFESSORSes_ES
dc.titleProfessional Agency of Costa Rican University EFL teachers on regional campuses: a life history narrativees_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06es_ES
dc.description.procedenceSede Regional Brunca, Campus Pérez Zeledónes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto