Show simple item record

dc.contributor.authorCalderón Villalobos, Pablo
dc.contributor.authorLeón Anchía, Rodolfo
dc.contributor.authorCarmona Miranda, Adrián Gerardo
dc.date.accessioned2021-02-05T20:32:03Z
dc.date.available2021-02-05T20:32:03Z
dc.date.issued2016-09-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/18837
dc.description.abstractEl presente documento hace un breve recorrido por cinco periodos del campo educativo costarricense, reflexionando sobre la importante relación entre los procesos históricos "oficiales" de la educación, que implícitamente se orientan desde lo epistemológico a las formas de organización social, política, cultural y económica de conformidad con los intereses de grupos dominantes en los distintos períodos, en contraste con los procesos educativos "disidentes" actuales, ejemplificando el caso de la etnomatemática en Costa Rica. Partiendo de la época precolombina, seguida del periodo de conquista y colonización, el periodo liberal, el estado de bienestar y el estado neoliberal, la reflexión culmina con la valoración de la etnomatemática respecto a su función social actual, de cara a las necesarias transformaciones del campo educativo costarricense contemporáneoes_ES
dc.description.abstractThis document makes a brief journey through five periods of the Costa Rican educational field, reflecting on the important relationship between the "official" historical processes of education, which implicitly are oriented from the epistemological to the forms of social, political, cultural and economic organization in accordance with the interests of dominant groups in the different periods, in contrast to the current "dissident" educational processes, exemplifying the case of ethnomathematics in Costa Rica. Starting from the pre-Columbian era, followed by the period of conquest and colonization, the liberal period, the welfare state and the neoliberal state, the reflection culminates with the assessment of ethnomathematics regarding its current social function, in view of the necessary transformations of the contemporary Costa Rican educational field.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceSegundo Encuentro Latinoamericano de Etnomatemáticaes_ES
dc.subjectETNOMATEMÁTICAes_ES
dc.subjectHISTORIAes_ES
dc.subjectEPISTEMOLOGÍAes_ES
dc.subjectSOCIOLOGÍAes_ES
dc.titleDe la colonización epistemológica a la educación disidente: reflexiones sociohistóricas y etnomatemática en Costa Rica.es_ES
dc.title.alternativeFrom epistemological colonization to dissident education: socio-historical and ethnomathematical reflections in Costa Rica.es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794es_ES
dc.description.procedenceUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto