Show simple item record

dc.contributor.authorBrand Fonseca, Kevin Armando
dc.contributor.authorFallas Escobar, Christian
dc.date.accessioned2021-02-02T21:35:47Z
dc.date.available2021-02-02T21:35:47Z
dc.date.issued2019-09
dc.identifier.issn1659-1933
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/18834
dc.description.abstractIn this paper, we engaged in dialogue with a Gnöbe community leader, who was also a teacher of English, so to analyze how the Quinquennial Plan for Indigenous Peoples in Costa Rica (QPIP) caters to the needs and goals of the indigenous students enrolled in the Bachelor’s in English Teaching at Universidad Nacional, Coto Campus. The efforts made by the university authorities and the associate faculty during the implementation of the QPIP had previously been scrutinized—unraveling that the objectives of the plan have partially been met and that more courses of action are required to ensure successful outcomes (Fallas & Brand, forthcoming). By examining the interview conducted with the participant of the study, based on tenets of the Narrative Approach, we shed light on the hard-ships faced by Gnöbe students in the education system, the circulating discourses held by First Nation Communities regarding education and bilingualism, and the solutions proposed by the community stakeholder to alleviate the problems encountered by QPIP students in their college life. We finish this paper by translating the leader’s voice into applicable suggestions that may help professors of the English Department and the administration of the university retain indigenous students by promot-ing more culturally relevant pedagogies geared to their academic success and development of their cultural identity and affiliation.es_ES
dc.description.abstractEn este trabajo, dialogamos con un líder comunitario gnöbe, quien además era profesor de inglés, para analizar cómo el Plan Quinquenal de Pueblos Indígenas en Costa Rica (QPIP) atiende las necesidades y objetivos de los estudiantes indígenas inscritos en la Licenciatura en Enseñanza del Inglés de la Universidad Nacional, Sede Coto. Los esfuerzos realizados por las autoridades universitarias y el profesorado asociado durante la implementación del QPIP habían sido previamente escrutados-descubriendo que los objetivos del plan se han cumplido parcialmente y que se requieren más cursos de acción para asegurar resultados exitosos (Fallas & Brand, de próxima publicación). Al examinar la entrevista realizada al participante del estudio, basándonos en los principios del Enfoque Narrativo, arrojamos luz sobre las dificultades a las que se enfrentan los estudiantes gnöbe en el sistema educativo, los discursos que circulan en las comunidades de las Primeras Naciones en relación con la educación y el bilingüismo, y las soluciones propuestas por la parte interesada de la comunidad para aliviar los problemas que encuentran los estudiantes del QPIP en su vida universitaria. Terminamos este trabajo traduciendo la voz del líder en sugerencias aplicables que pueden ayudar a los profesores del Departamento de Inglés y a la administración de la universidad a retener a los estudiantes indígenas promoviendo pedagogías más relevantes desde el punto de vista cultural orientadas a su éxito académico y al desarrollo de su identidad y afiliación cultural.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.source[Revista de Lenguas Modernas] [30][1]: [183]-[203] [2019]es_ES
dc.subjectENSEÑANZA DE IDIOMASes_ES
dc.subjectINDÍGENASes_ES
dc.subjectEDUCACIÓNes_ES
dc.subjectPEDAGOGÍA CRÍTICAes_ES
dc.subjectINGLÉSes_ES
dc.subjectLANGUAGE TRAININGes_ES
dc.subjectINDIGENOUSes_ES
dc.subjectEDUCATIONes_ES
dc.subjectCRITICAL PEDAGOGYes_ES
dc.subjectENGLISHes_ES
dc.titleReshaping the Quinquennial Plan for Indigenous Peoples: Dialoguing with a Gnöbe Community Leader.es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceSede Regional Brunca, Campus Cotoes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto