• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
    • Escuela de Informática
    • Artículos científicos
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
    • Escuela de Informática
    • Artículos científicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Design considerations for introducing PBL in computer engineering

    Thumbnail
    View/Open
    coto2012.pdf (599.5Kb)
    Date
    2012
    Author
    Coto, Mayela
    Mora, Sonia
    Lykke, Marianne
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Nowadays, universities are driven to adopt pedagogical approaches that enable them to better meet the needs of the new generation of students and industry. This article presents an ongoing experience in innovating the computer engineering curriculum through a problem-based and project-oriented learning approach to develop skills such as problem solving, effective communication, teamwork and lifelong learning, which are increasingly demanded by employers and society. The investigation determined an initial set of design principles that can be used to guide an implementation strategy of the approach. The methodology allows continuous evaluation and refinement of the design. The findings so far point to a number of obstacles, from student, teachers and management, which must be overcome to achieve an effective result.
     
    Hoy en día, las universidades están impulsadas a adoptar enfoques pedagógicos que les permitan satisfacer mejor las necesidades de la nueva generación de estudiantes y la industria. Este artículo presenta una experiencia continua en la innovación del plan de estudios de ingeniería informática a través de un enfoque de aprendizaje basado en problemas y orientado a proyectos para desarrollar habilidades como la resolución de problemas, la comunicación efectiva, el trabajo en equipo y el aprendizaje permanente, que son cada vez más demandados por los empleadores y la sociedad. La investigación determinó un conjunto inicial de principios de diseño que se pueden utilizar para guiar una estrategia de implementación del enfoque. La metodología permite la evaluación continua y el refinamiento del diseño. Los hallazgos hasta ahora apuntan a una serie de obstáculos, por parte de los estudiantes, los profesores y la administración, que deben superarse para lograr un resultado efectivo.
     
    URI
    http://hdl.handle.net/11056/18754
    Collections
    • Artículos científicos [57]

    Repositorio Académico Institucional de la Universidad Nacional de Costa Rica. Creado con DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace. Tema basado en Mirage2 de ATMIRE..
    Sitio Web UNA | Portal de Revistas Académicas | Aviso Legal | Contact Us | Send Feedback
    Repositorio Institucional - UNA
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_procedencexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_rightsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_procedencexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_rights

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Google Analytics Statistics

    Repositorio Académico Institucional de la Universidad Nacional de Costa Rica. Creado con DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace. Tema basado en Mirage2 de ATMIRE..
    Sitio Web UNA | Portal de Revistas Académicas | Aviso Legal | Contact Us | Send Feedback
    Repositorio Institucional - UNA