Logotipo del repositorio
 

Effects of group work on the oral interaction of students enrolled in the course english integrated skills I (speaking/listening/reading) of the associate’s degree in english at Universidad Nacional, Brunca extension, Pérez Zeledón Campus: a case study

Fecha

2016

Autores

Cedeño Vargas, Mariela
Mora Quirós, Melissa Fabiana

Título de la revista

ISSN de la revista

Título del volumen

Editor

Universidad Nacional, Costa Rica

Resumen

This is a qualitative study aimed at researching the effects of group-work activities (GWAs) on the oral interaction of the students enrolled in the course English Integrated Skills I of the Associate’s Degree in English at Universidad Nacional, Brunca Extension. The basis of this research is grounded on the fact that students might experience positive as well as negative effects when it comes to their effectiveness on the oral interaction during GWAs. The analysis of these effects might help teachers as well as students to overcome the negative effects and take advantage of the positive ones to enhance oral interaction through the use of GWAs. This research unraveled relevant positive as well as negative results. Among the most important negative effects, it was found that the traditional GWAs employed by the teacher did not totally accomplish the purpose of developing students’ oral interaction; the use of the mother tongue was a constant in activities in group; and there was no evidence of any specific approach followed by the teacher to design and carry out the GWAs in the class. The positive effects are based on the development of confidence, socializing skills, and peer feedback as results of their oral interaction in the target language. Consequently, the researchers came up with an action plan by means of a teacher’s guide to implement effective GWAs and a students’ booklet to encourage the use of metacognitive strategies for enhancing learners’ active oral participation in their learning process.
Se trata de un estudio cualitativo destinado a investigar los efectos de las actividades de trabajo en grupo (GWAs) en la interacción oral de los estudiantes matriculados en el curso Habilidades Integradas en Inglés I del Grado de Asociado en Inglés de la Universidad Nacional, Extensión Brunca. La base de esta investigación se fundamenta en el hecho de que los estudiantes pueden experimentar efectos tanto positivos como negativos en lo que respecta a su eficacia en la interacción oral durante las actividades de trabajo en grupo. El análisis de estos efectos podría ayudar a los profesores y a los estudiantes a superar los efectos negativos y a aprovechar los positivos para mejorar la interacción oral mediante el uso de las GWAs. Esta investigación reveló resultados relevantes tanto positivos como negativos. Entre los efectos negativos más importantes, se encontró que los tradicionales GWAs empleados por el profesor no cumplían totalmente el propósito de desarrollar la interacción oral de los estudiantes; el uso de la lengua materna era una constante en las actividades de grupo; y no había pruebas de ningún enfoque específico seguido por el profesor para diseñar y llevar a cabo los GWAs en la clase. Los efectos positivos se basan en el desarrollo de la confianza, la capacidad de socialización y la retroalimentación de los compañeros como resultado de su interacción oral en la lengua meta. En consecuencia, los investigadores elaboraron un plan de acción por medio de una guía para el profesor para aplicar GWAs eficaces y un folleto para los estudiantes a fin de alentar el uso de estrategias metacognitivas para mejorar la participación oral activa de los alumnos en su proceso de aprendizaje.

Descripción

En el cumplimiento parcial de los requisitos para la Licenciatura en Lingüística Aplicada en Inglés

Palabras clave

ENSEÑANZA DE IDIOMAS, COMUNICACION ORAL, TRABAJO EN GRUPO, ADQUISICION DE SEGUNDO LENGUAJE, SEDE REGIONAL BRUNCA (UNIVERSIDAD NACIONAL (COSTA RICA)), LANGUAGE TEACHING, ORAL COMMUNICATION, GROUP WORK, SECOND LANGUAGE ACQUISITION

Citación