Browsing División de Educología by Title
Now showing items 220-239 of 251
-
Self-Efficacy of Teachers in Initial Training: A Comparison between the Populations of Two Universities
(MDPI AG, 2019-07-18)This article carries out a comparison of the self-efficacy of teachers in initial training, between the populations of two universities. A questionnaire with two Likert scales is applied in two samples, 836 subjects from ... -
Sociedad compleja y educación básica desde un enfoque crítico
(Foro: Pensamiento Complejo y transdisciplinariedad, 2015)En la presente conferencia, intentaré plantear algunas interrogantes sobre el tema de la educación básica abordada desde un enfoque pedagógico crítico y transformador, interrogantes que nos servirán para discutir o interactuar ... -
Student Absenteeism in Mathematics Lessons: Social Variables in the PGS of Namibe
(MDPI AG, 2019-06-13)This article analyses social variables that cause student absenteeism from mathematics classes. It contrasts teachers’ perceptions with the perceptions of students undertaking their second and third levels of a Bachelor’s ... -
Talleres para la construcción de la ciudadanía por medio del análisis del arte público en el cantón Central de la provincia de San José, con personas entre los 18 a 30 años del distrito de Hatillo, en los años 2020-2021
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2023)El siguiente trabajo de investigación se basa en la problemática de la construcción de la ciudadanía en personas adultas jóvenes. En brindarles otras herramientas más alternativas a las habituales como lo es el arte para ... -
Teaching strategies based on learning styles: promoting communicative competence in the speaking skill
(Universidad Estatal a Distancia, 2019-11-15)This article summarizes the process carried out to promote communicative competence in speak-ing skills; it was developed through the implementation of teaching strategies based on the learning styles proposed ... -
El teatro como estrategia metodológica para la enseñanza de la literatura en el área de Español, con estudiantes de sétimo año del Colegio Deportivo de Santo Domingo, del Circuito 05, Heredia, durante el segundo trimestre del 2019
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2020-06)La presente propuesta surgió a partir de una pre- investigación realizada en un seminario del Bachillerato en la Enseñanza del Español, durante ese proceso se detectó una estrategia metodológica poco eficaz con respecto ... -
Las tecnologías digitales educativas: ¿fines de mercado o medios al servicio del aprendizaje crítico?
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022-01)El presente ensayo pretende mostrar cómo las tecnologías digitales tienen fines propios desde su creación, así como algunas de sus posibles consecuencias en el uso indiscriminado en educación son la desinformación, el ... -
Las tecnologías digitales educativas:¿fines de mercado o medios al servicio del aprendizaje crítico?
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)El presente ensayo pretende mostrar cómo las tecnologías digitales tienen fines propios desde su creación, así como algunas de sus posibles consecuencias en el uso indiscriminado en educación son la desinformación, el ... -
Tejiendo procesos de aprendiencia por medio de las TIC: UNA experiencia con docentes de la zona rural
(2013)En este artículo se exponen los resultados de un taller de capacitación desarrollado con un grupo de docentes de secundaria y primaria de Nandayure de Nicoya, en la provincia de Guanacaste. Sus participantes elaboraron ... -
Tele Secundaria en Costa Rica
(2010)La obra que el lector encontrará en las siguientes páginas: Teiesecundaria en Costa Rica, presenta los resultados de una investigación documental, de campo y reflexiones críticas sobre esta modalidad de tecnología educativa, ... -
Territorio distante: el encuentro entre la gente y la naturaleza
(2002)Las miradas española y sueca de Ángeles Arenas y Matilde Mordt, penetran el territorio de los Malekus o los Guatusos para explicarnos, junto con el nicaragüense Filemón Rios, los rasgos más distintivos de la geografía ... -
The importance of promoting self-reflection in the pedagogical practice of teachers
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Teaching is not an easy task because teachers have many and different roles in the class. Part of these roles is to self-reflect about their teaching practice to improve as a teacher and with this to help students to ... -
The integration of technological sources through online activities used for educational purposes in order to promote critical thinking skills among students in high school
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Education is an essential pillar that is constantly changing and evolving according to society’s needs. Therefore, teachers need to be learning new strategies and methods to help students acquire the knowledge and skills ... -
“The Meadow: producción de un cuento infantil en inglés para discentes de primaria de edades entre 6 y 9 años como recurso didáctico para el aprendizaje de una segunda lengua”
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022-02)La investigación propone preparar y capacitar a los docentes desde los inicios de su proceso de formación para que cuenten con las estrategias y herramientas esenciales que logren enseñar a las nuevas generaciones brindando ... -
The myth of native speakers and native speakerism in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Speaking English has become the universal language which people use to communicate, nonetheless to what extent do second language learners should master English to the point of having “Native” like mastery. This essay ... -
The pertinence of addressing the affective filter in EFL Costa Rican classrooms and strategies to lower it
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)This paper explains the relevance that the affective filter has on students’ learning processes and the different approaches that can be implemented to reduce its negative effects. At this time, several studies have confirmed ... -
The principles of cooperative learning in an oral communication course in English: A descriptive analysis
(Universidad Nacional, 2014)This article reports on the findings of a research conducted to describe the occurrence and effect of the principles of Cooperative Learning in an oral communication course in English for sophomores during one semester at ... -
The promotion of online student-centered classes to achieve Communicative Language Teaching with the help offered by technological tools
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Nowadays, teaching virtually has become a challenge due to the COVID 19 emergency. However, with the help of technological tools, English as aforeign language (EFL) classes can be directed towards a student-centered ... -
The usage of a differentiated instruction strategy to teach heterogeneous english groups in a Costa Rican context
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)Heterogeneous groups, also called mixed ability groups or classes, are one of the most challenging student populations for English as a Foreign Language (EFL) teachers. Currently, the lack of contextual research on the ... -
The Use of the Dialogic Teaching Approach to Promote Communicative Competencies with a Group of Intermediate English Adult Students
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022-09)This essay intends to explore how the use of the Dialogic Teaching Approach enables my intermediate English adult students to acquire communicative competencies in a globalized society. Many Costa Ricans have been moved ...