Show simple item record

dc.contributor.authorChaverri Chaves, Pablo
dc.contributor.authorConejo B., L. Diego
dc.contributor.authorArrieta Ávila, Luis Alonso
dc.contributor.authorLeón-González, Sara Paola
dc.date.accessioned2024-06-14T20:27:00Z
dc.date.available2024-06-14T20:27:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2745-0031
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/28297
dc.description.abstractThis study analyzed the effect of confidence in the experimenter on the performance of a group of Costa Rican preschoolers on self-control. In addition, the effect of socioeconomic status on performance on the marshmallow task was analyzed by a comparison of children from both different schools (public vs private) and different socioeconomic contexts within each school. The sample of participants was 67 children (26 girls, M of age = 63 months, SD = 6.03). Effects were found, both of the confidence in the experimenter and of the socio-economic status in self-control. The implications of this study for future studies with children and families are discussed. Keywords: Self-control; preschoolers; delay of gratification; candy test; decision making.es_ES
dc.description.abstractEste estudio analizó el efecto de la confianza en la persona experimentadora sobre el desempeño de un grupo de niñas(os) preescolares costarricenses en el autocontrol. Adicionalmente, se analizó el efecto del estatus socioeconómico en el desempeño en la tarea de la golosina por medio de una comparación de niños provenientes tanto de diferentes escuelas (pública vs privada) como de distintos contextos socioeconómicos al interior de cada escuela. La muestra de participantes fue de 67 niños(as) (26 niñas, M de edad = 63 meses, D.T. = 6.03). Se encontraron efectos, tanto de la confianza en la persona experimentadora, como del contexto socioeconómico en el autocontrol. Se discuten las implicaciones de este estudio para futuros trabajos con niñas y niños, y familias. Palabras clave: Autocontrol; preescolares; postergación.es_ES
dc.description.abstractEste estudo analisou o efeito da confiança no experimentador sobre o desempenho de um grupo de meninas pré-escolares costarriquenhas em autocontrole. Além disso, o efeito do status socioeconômico sobre o desempenho na tarefa do tratamento foi analisado por uma comparação de crianças de escolas diferentes (públicas vs privadas) e diferentes contextos socioeconômicos dentro de cada escola. A amostra de participantes foi de 67 meninos (26 meninas, M de idade × 63 meses, D.T.s 6.03). Foram encontrados efeitos, tanto da confiança na pessoa experiente quanto do contexto socioeconômico no autocontrole. As implicações deste estudo para o futuro trabalho com crianças e famílias são discutidas. Palavras-chave: Autocontrole; pré-escolares; adiamento da procrastinação; teste do marshmallow; tomada de decisão.es_ES
dc.description.abstractCette étude a analysé l’effet de la confiance dans l’expérimentateur sur la performance d’un groupe de filles d’âge préscolaire costariciennes sur la maîtrise de soi. En outre, l’effet du statut socio-économique sur le rendement sur la tâche de la gâterie a été analysé par une comparaison des enfants des deux écoles (publiques vs privées) et des contextes socio-économiques différents au sein de chaque école. L’échantillon de participants était de 67 garçons (26 filles, moyenne d’âge = 63 mois, D.S. = 6.03). Des effets ont été constatés, tant de la confiance dans la personne expérimentée que du contexte socio-économique dans la maîtrise de soi. Les implications de cette étude pour le travail futur avec les enfants et les familles sont discutées. Mots clés: Maîtrise de soi; enfants d’âge préscolaire; report de la gratification; test du marshmallow; prise de décision.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de la Costaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de la Costa, Colombiaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceJournal of Applied Cognitive Neuroscience vol.3 no.1 1-198 2022es_ES
dc.subjectAUTODISCIPLINAes_ES
dc.subjectSELF-DISCIPLINEes_ES
dc.subjectTOMA DE DECISIONESes_ES
dc.subjectDECISION MAKINGes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN PREESCOLARes_ES
dc.subjectCONDICIONES ECONÓMICASes_ES
dc.subjectCOSTA RICAes_ES
dc.subjectPRESCHOOL EDUCATIONes_ES
dc.subjectECONOMIC CONDITIONSes_ES
dc.titleDelay of Gratification in Costa Rican Preschoolers: Effect of Trust in the Experimenter and the Socio-Economic Statuses_ES
dc.title.alternativePostergación de la gratificación en preescolares costarricenses: efecto de la confianza en el experimentador y el estatus socioeconómicoes_ES
dc.title.alternativeAdiamento da gratificação nas pré-escolas da Costa Rica: Efeito da Confiança na Pessoa Experiente no Estrato Socioeconômicoes_ES
dc.title.alternativeReport de la gratification dans les écoles maternelles du Costa Rica: effet de confiance sur la personne expérimentée et la strate socio-économiquees_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceInstituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescenciaes_ES
dc.identifier.doihttps://revistascientificas.cuc.edu.co/JACN/article/view/4586


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto