Show simple item record

dc.contributor.authorCastro-Carrasco, Pablo Javier
dc.contributor.authorAlaniz Flores, Paz Belén
dc.contributor.authorCarmona Cortés, Daniela Marisol
dc.contributor.authorPizarro Rojas, Tatiana Paulina
dc.contributor.authorSoto Fernández, Camila Monserrat
dc.contributor.authorFuster, Tamara
dc.date.accessioned2024-06-05T21:01:37Z
dc.date.available2024-06-05T21:01:37Z
dc.date.issued2017-11-06
dc.identifier.issn2215-3535
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/28187
dc.description.abstractThis research investigates the subjective theories of 12 Chilean and Costa Rican psychologists who work with children, with the purpose of describing and interpreting their explanations about child rearing. Episodic interviews wereused and analyzed using a Grounded Theory model. The interviewees point out that they use their own experience andbeliefs when advising parents. Results indicated that, according to the interviewees, the topics most frequently consulted byparents were children’s high impulsivity and disciplining. The interviewees believe the most common parenting styles are theauthoritarian and the permissive ones, the latter being associated with parents’ fear and anxiety.es_ES
dc.description.abstractEste estudio investigó las teorías subjetivas de 12 psicólogos(as) chilenos(as) y costarricenses que trabajan en temáticas de infancia, a objeto de poder describir e interpretar sus explicaciones sobre la crianza. Esta investigación fue de carácter cualitativo, con un diseño metodológico descriptivo-interpretativo. Se realizaron entrevistas episódicas, analizadas utilizando el modelo de la Grounded Theory (teoría fundamentada). Los participantes señalaron usar sus propias experiencias y creencias al aconsejar a los padres y a las madres . Según los (as) entrevistados (as) , los padres y las madres consultan principalmente sobre la impulsividad y disciplina de los (as) hijos (as) . De acuerdo a los (as) entrevistados (as), los estilos parentales más recurrentes son el autoritario y el permisivo, este último asociado con el miedo y ansiedad de los padres y madreses_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de La Serena, Chilees_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceActualidades en Psicología vol.31 no.123: 43-60 2017es_ES
dc.subjectCRIANZA DE NIÑOSes_ES
dc.subjectPSICÓLOGOSes_ES
dc.subjectPENSAMIENTOes_ES
dc.subjectRAISING CHILDRENes_ES
dc.subjectPSYCHOLOGISTSes_ES
dc.subjectTHOUGHTes_ES
dc.subjectINFANCIAes_ES
dc.subjectCHILDHOODes_ES
dc.subjectDISCIPLINAes_ES
dc.subjectDISCIPLINEes_ES
dc.titleWhat do Chilean and Costa Rican psychologists believe and advise about parenting?es_ES
dc.title.alternative¿Qué creen y aconsejan psicólogos (as) chilenos (as) y costarricenses sobre la crianza de los (as) hijos (as)?es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Psicologíaes_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15517/ap.v31i123.28393


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto