Diseño de material didáctico para la enseñanza de la función lineal y la función cuadrática.
View/ Open
Date
2023Author
Morales Reyes, José Luis
Alpízar Vargas, Marianela
Quesada Segura, Steven
Fernández Álvarez, Hazel
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper reports the process of design and analysis of didactic material. The design was based on qualitative
design research and was supported by theoretical and methodological aspects of Didactic Analysis. Some data sources used
were interviews with experts, questionnaires for teachers and students, and the Mathematics Study Programs of the
Ministry of Public Education of Costa Rica. As a result, nine tasks on a linear function and eight on a quadratic function were
developed and analyzed. These tasks were analyzed according to different variables, such as the systems of representation,
the preferred thinking processes, the level of complexity, the difficulties and the possible mistakes that can be made in their
solution. The development of teaching materials that promote mathematical skills requires an articulation between the
different variables present in the tasks; particularly, it demands the presence of diverse mathematical thought processes
and different levels of complexity. In addition, although the complete process of the foundations is extensive, the teachers
can develop the phases separately and they can complement them in other academic courses. : Este escrito reporta el proceso de diseño y análisis de un material didáctico. El diseño se sustentó con aspectos
teóricos y metodológicos del Análisis Didáctico y responde a una investigación cualitativa de diseño. Algunas fuentes de
datos utilizadas fueron: entrevistas a expertos, cuestionarios al profesorado y al estudiantado y los Programas de Estudio
de Matemática del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. Como resultados se elaboraron y analizaron nueve tareas
sobre función lineal y ocho para función cuadrática. Estas tareas se analizaron según distintas variables, entre ellas: sistemas
de representación, procesos de pensamiento favorecidos, nivel de complejidad, dificultades y posibles errores que se
pueden cometer en su resolución. La elaboración de materiales didácticos, que promuevan habilidades matemáticas,
requiere de una articulación entre las distintas variables presentes en las tareas; particularmente, demandan de la presencia
de los diversos procesos de pensamiento matemático y de distintos niveles de complejidad. Además, aunque el proceso
completo de fundamentación es extenso, el profesorado puede ir desarrollar las fases por separado e ir complementándolas
en otros cursos lectivos.
Collections
- Artículos científicos [170]
The following license files are associated with this item: