Show simple item record

dc.contributor.authorMorales-López, Yuri
dc.contributor.authorPoveda Vásquez, Ricardo
dc.date.accessioned2022-10-28T22:56:30Z
dc.date.available2022-10-28T22:56:30Z
dc.date.issued2022-08-28
dc.identifier.issn2178-7727
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/24168
dc.description.abstractBackground: One of the current concerns in the face of the changes and challenges imposed by the COVID-19 pandemic is the quality of the education received in non-traditional environments such as virtual or hybrid teaching. Elements associated with this problem include the knowledge and skills that mathematics teachers use to work in these environments and to integrate them into mathematics education. Objectives: This investigation aimed to characterise the levels of technological competence self-perceived by mathematics teaching staff when planning and executing a virtual class. Design: A qualitative framework was used in an exploitative-descriptive approach. Setting and participants: This study is part of a doctoral research in which we sought to identify the knowledge demonstrated by three mathematics teachers when incorporating technology into a virtual class with 24 students. The TPACK model (domains and subdomains linked to technology) was used to achieve this. Data collection and analysis: The data was collected through an open-ended interview linked to the video recording of the class, and the analysis used was content analysis. Results: The main conclusion was that the teachers perceived the levels of their technological competence to be very high when implementing an experimental virtual class. Conclusions: It is suggested that their continuous professional development and, especially, having worked together in a team for several years is a possible factor that makes them feel more able to integrate technology in mathematics education.es_ES
dc.description.abstractAntecedentes: Una de las preocupaciones actuales ante los cambios y desafíos impuestos por la pandemia del COVID-19 es la calidad de la educación que se recibe en entornos no tradicionales como la enseñanza virtual o híbrida. Los elementos asociados con este problema incluyen el conocimiento y las habilidades que los profesores de matemáticas utilizan para trabajar en estos entornos e integrarlos en la educación matemática. Objetivos: Esta investigación tuvo como objetivo caracterizar los niveles de competencia tecnológica autopercibidos por el profesorado de matemáticas al momento de planificar y ejecutar una clase virtual. Diseño: Se utilizó un marco cualitativo en un enfoque explotativo-descriptivo. Ámbito y participantes: Este estudio forma parte de una investigación doctoral en la que buscamos identificar los conocimientos demostrados por tres profesores de matemáticas al incorporar la tecnología a una clase virtual con 24 alumnos. Para ello se utilizó el modelo TPACK (dominios y subdominios vinculados a la tecnología). Recopilación y análisis de datos: Los datos se recopilaron a través de una entrevista abierta vinculada a la grabación de video de la clase, y el análisis utilizado fue el análisis de contenido. Resultados: La principal conclusión fue que los docentes percibieron muy altos los niveles de su competencia tecnológica al implementar una clase virtual experimental. Conclusiones: Se sugiere que su desarrollo profesional continuo y, especialmente, el haber trabajado en equipo durante varios años es un posible factor que los hace sentir más capaces de integrar la tecnología en la educación matemática.es_ES
dc.description.sponsorshipPID2021-127104NB-I00 Ministerio de Ciencia e Innovación, España [Ministry for Science and Innovation (MCIN), Spain]es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUlbra - Universidade Luterana do Brasiles_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceActa Scientiae 24 (5) 144-167 sep./oct. 2022es_ES
dc.subjectTPACKes_ES
dc.subjectCOVID-19es_ES
dc.subjectMATHEMATICS EDUCATIONes_ES
dc.subjectSYNCHRONOUS VIRTUAL TEACHINGes_ES
dc.subjectVIRTUAL LESSONes_ES
dc.subjectMATEMATICASes_ES
dc.subjectTECNOLOGÍA EDUCACIONALes_ES
dc.titleTPACK Model: Teachers’ Perceptions of Their Technological Competence When Conducting an Experimental Virtual Lesson in the Context of Covid-19es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticases_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto