Show simple item record

dc.contributor.authorAlpízar Vargas, Marianela
dc.contributor.authorMorales-López, Yuri
dc.date.accessioned2021-12-06T21:51:27Z
dc.date.available2021-12-06T21:51:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn15174492
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/22288
dc.description.abstractThis study analyzes the teaching of the topic of money in mathematics by a fifth-grade teacher. The research is naturalistic-descriptive and is based on a case study with non-participant observation. Indicators of didactical suitability of the onto-semiotic approach were used (ecological, mediational and cognitive suitability) were used in this analysis. With respect to ecological suitability, the context used by the teacher was related to the daily experiences of her students and she was aware of many aspects of the curriculum. Regarding mediational suitability, the teacher used a variety of technological and manipulative resources. Finally, in the case of cognitive suitability in the development of the various activities, students’ previous knowledge and their individual differences were taken into account.es_ES
dc.description.abstractEn este artículo se realiza una descripción de las características exhibidas por una docente de quinto año de educación primaria cuanto desarrolla el tema del dinero en Matemáticas. El tipo de investigación es naturalista de corte descriptivo, basado en un estudio de caso con observación no participante. Para organizar la caracterización se utilizaron los indicadores ecológico, mediacional y cognitivo de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas del enfoque ontosemiótico de la cognición e instrucción matemática. Respecto a la idoneidad ecológica, se evidenció que el contexto usado por la docente en sus actividades de aula estuvo relacionado con las vivencias cotidianas de sus estudiantes y que conoce diversos aspectos del currículo. Sobre la idoneidad mediacional, la docente utilizó, en el desarrollo de sus clases, diversos recursos tanto tecnológicos como manipulables; por último, de acuerdo con la idoneidad cognitiva, en el desarrollo de las diversas actividades se tomaron en cuenta los conocimientos previos de estudiantes y sus diferencias individualeses_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherLutheran University of Braziles_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceActa Scientiae vol.21 no.5 102-127 2019es_ES
dc.subjectELEMENTARY EDUCATIONes_ES
dc.subjectONTO-SEMIOTIC APPROACHes_ES
dc.subjectDIDACTICAL SUITABILITYes_ES
dc.subjectELEMENTARY SCHOOL TEACHERes_ES
dc.subjectMEASUREMENTSes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN PRIMARIAes_ES
dc.subjectENFOQUE ONTOSEMIÓTICOes_ES
dc.subjectIDONEIDAD DIDÁCTICAes_ES
dc.subjectPROFESOR DE EDUCACIÓN PRIMARIAes_ES
dc.subjectMEDIDASes_ES
dc.titleTeaching the Topic of Money in Mathematics Classes in Primary Schooles_ES
dc.title.alternativeLa Enseñanza del Tema del Dinero en las Clases de Matemática en la Educación Primariaes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Matemáticaes_ES
dc.identifier.doi10.17648/acta.scientiae.5262


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto