Show simple item record

dc.contributor.authorCoto, Mayela
dc.contributor.authorMora, Sonia
dc.contributor.authorLykke, Marianne
dc.date.accessioned2020-11-25T18:36:51Z
dc.date.available2020-11-25T18:36:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/18754
dc.description.abstractNowadays, universities are driven to adopt pedagogical approaches that enable them to better meet the needs of the new generation of students and industry. This article presents an ongoing experience in innovating the computer engineering curriculum through a problem-based and project-oriented learning approach to develop skills such as problem solving, effective communication, teamwork and lifelong learning, which are increasingly demanded by employers and society. The investigation determined an initial set of design principles that can be used to guide an implementation strategy of the approach. The methodology allows continuous evaluation and refinement of the design. The findings so far point to a number of obstacles, from student, teachers and management, which must be overcome to achieve an effective result.es_ES
dc.description.abstractHoy en día, las universidades están impulsadas a adoptar enfoques pedagógicos que les permitan satisfacer mejor las necesidades de la nueva generación de estudiantes y la industria. Este artículo presenta una experiencia continua en la innovación del plan de estudios de ingeniería informática a través de un enfoque de aprendizaje basado en problemas y orientado a proyectos para desarrollar habilidades como la resolución de problemas, la comunicación efectiva, el trabajo en equipo y el aprendizaje permanente, que son cada vez más demandados por los empleadores y la sociedad. La investigación determinó un conjunto inicial de principios de diseño que se pueden utilizar para guiar una estrategia de implementación del enfoque. La metodología permite la evaluación continua y el refinamiento del diseño. Los hallazgos hasta ahora apuntan a una serie de obstáculos, por parte de los estudiantes, los profesores y la administración, que deben superarse para lograr un resultado efectivo.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisher38th Latin America Conference on Informatics, CLEI 2012 - Conference Proceedingses_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.sourceIEEE Xplore 2012es_ES
dc.subjectPEDAGOGÍAes_ES
dc.subjectINFORMÁTICAes_ES
dc.subjectEDUCACIÓNes_ES
dc.subjectPEDAGOGICAL APPROACHESes_ES
dc.subjectCOMPUTER ENGINEERINGes_ES
dc.subjectINNOVACIONESes_ES
dc.subjectINNOVATIONSes_ES
dc.titleDesign considerations for introducing PBL in computer engineeringes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Informáticaes_ES
dc.identifier.doi10.1109/CLEI.2012.6427136


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record