Show simple item record

dc.contributor.authorMora, Sonia
dc.contributor.authorCoto, Mayela
dc.date.accessioned2020-10-23T19:49:35Z
dc.date.available2020-10-23T19:49:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.other9781479913404/13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/18427
dc.description.abstractThe Universidad Nacional is making significant efforts to improve the professional performance of graduates according to the needs of the society and the industry. In particular, the School of Informatics has been exploring the opportunities to implement, through the use of a pedagogy oriented to problems and projects, a curricular integration between diverse areas of knowledge in the curriculum. From this perspective, an initial exploratory study was carried out, with the aim of integrating the areas of programming, databases and systems engineering. The findings show several limitations, such as mismatches between the course contents, lack of faculty commitment to collaborative work and student resistance. They also show the need of establishing strategies to create, from the early years of the curriculum, the necessary conditions to promote a positive attitude towards curricular integration processes and therefore overcome, at least partially, the identified limitations.es_ES
dc.description.abstractLa Universidad Nacional está realizando importantes esfuerzos para mejorar el desempeño profesional de los egresados ​​de acuerdo con las necesidades de la sociedad y la industria. En particular, la Facultad de Informática ha estado explorando las oportunidades para implementar, mediante el uso de una pedagogía orientada a problemas y proyectos, una integración curricular entre diversas áreas del conocimiento en el currículo. Desde esta perspectiva, se realizó un estudio exploratorio inicial, con el objetivo de integrar las áreas de programación, bases de datos e ingeniería de sistemas. Los hallazgos muestran varias limitaciones, como desajustes entre los contenidos del curso, falta de compromiso del profesorado con el trabajo colaborativo y resistencia de los estudiantes. También muestran la necesidad de establecer estrategias para crear, desde los primeros años del currículo, las condiciones necesarias para promover una actitud positiva hacia los procesos de integración curricular y así superar, al menos parcialmente, las limitaciones identificadas.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisher39th Latin American Computing Conference, CLEI 2013es_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.subjectCURRICULAR INTEGRATIONes_ES
dc.subjectINTEGRATIVE LEARNINGes_ES
dc.subjectPEDAGOGICAL APPROACHESes_ES
dc.subjectSYSTEMS ENGINEERING CURRICULUMes_ES
dc.subjectEVALUACIÓN DEL CURRÍCULOes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJEes_ES
dc.subjectPEDAGOGÍAes_ES
dc.titleIntegrated curriculum based on projects: Opportunities and constraints a case study in systems engineeringes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8544es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Informáticaes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record