Browsing Trabajos Finales de Graduación by Title
Now showing items 75-87 of 87
-
The myth of native speakers and native speakerism in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Speaking English has become the universal language which people use to communicate, nonetheless to what extent do second language learners should master English to the point of having “Native” like mastery. This essay ... -
The pertinence of addressing the affective filter in EFL Costa Rican classrooms and strategies to lower it
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)This paper explains the relevance that the affective filter has on students’ learning processes and the different approaches that can be implemented to reduce its negative effects. At this time, several studies have confirmed ... -
The promotion of online student-centered classes to achieve Communicative Language Teaching with the help offered by technological tools
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Nowadays, teaching virtually has become a challenge due to the COVID 19 emergency. However, with the help of technological tools, English as aforeign language (EFL) classes can be directed towards a student-centered ... -
The usage of a differentiated instruction strategy to teach heterogeneous english groups in a Costa Rican context
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)Heterogeneous groups, also called mixed ability groups or classes, are one of the most challenging student populations for English as a Foreign Language (EFL) teachers. Currently, the lack of contextual research on the ... -
The Use of the Dialogic Teaching Approach to Promote Communicative Competencies with a Group of Intermediate English Adult Students
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022-09)This essay intends to explore how the use of the Dialogic Teaching Approach enables my intermediate English adult students to acquire communicative competencies in a globalized society. Many Costa Ricans have been moved ... -
Three strategies for true beginners of an outreach program of a public university in the current context of education in Costa Rica
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Many students do not have fundamental knowledge of their first language and do not know some basic concepts such as parts of speech and how they function. They do not know the basic mechanics of writing and do not have the ... -
Las TIC como herramienta para la implementación del DUA en la enseñanza de las artes visuales en las aulas universitarias
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)Las artes visuales y la baja visión, entendida como una discapacidad visual, son dos conceptos que pueden ser entendidos como opuestos, sin embargo, el propósito de este ensayo es evidenciar una alternativa al tema desde ... -
UNA: Extensión y andamiaje en Coopesilencio R.L
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2023)Este ensayo expone como la Universidad Nacional se ha vinculado con comunidades mediante procesos de extensión y andamiaje impulsados desde las pedagogías del Sur, se toma como referencia el caso particular de la comunidad ... -
Understanding and coping with foreign language anxiety
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2022)Foreign Language Anxiety or FLA has become one of the most constant and persistent issues to be faced in the English classroom; thus, FLA is currently a complex obstacle for students to achieve a meaningful learning ... -
Understanding the methodology and techniques to teach english for specific purposes in public technical high schools
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2021)This paper describes that English for Specific Purposes (ESP) is a new tendency suggested by the Ministry of Public Education of Costa Rica for the curricular transformation in all the specialties that the system offers ... -
Unidad para la mediación pedagógica de los contenidos temáticos de la subárea de Gestión Empresarial que se imparte en Décimo año del programa del MEP vigente en el año 2019 de la especialidad de Secretariado Ejecutivo, para graduados de la carrera de Educación Comercial de la Escuela de Secretariado Profesional de la Universidad Nacional
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2020-11)La Producción Didáctica surge como una necesidad de capacitación de los contenidos temáticos que componen la subárea de Gestión Empresarial de décimo año del programa del Ministerio de Educación Pública ... -
Uso de aula invertida en la enseñanza de la Odontología: Reporte de una experiencia aplicada al campo de la Oclusión
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2023)El aula invertida como modelo de enseñanza en Odontología, otorga múltiples ventajas y enriquece el proceso de enseñanza y aprendizaje. Asimismo, responde a las necesidades actuales de la educación universitaria, en donde ... -
El uso del teléfono inteligente como un recurso pedagógico para el desarrollo de las competencias lingüísticas en las clases de inglés como lengua extranjera, con estudiantes de décimo año de la sección 10-7, del Liceo Nocturno de Pérez Zeledón, del circuito 01, durante el primer trimestre del 2019
(Universidad Nacional, Costa Rica, 2020-06)El propósito de esta investigación fue analizar el uso del teléfono inteligente como un recurso pedagógico para el desarrollo de las competencias lingüísticas en las clases de inglés como lengua ...