Examinando por Autor "Morera-Castro, Maria"
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Ítem Comparación del uso del tiempo libre en los y las jóvenes de 14 a 16 años en las regiones de la Reserva Indígena de Talamanca y San Vito de Coto Brus(Universidad Nacional, Costa Rica, 2000) Morera-Castro, Maria; Rojas Díaz, HerberthPresenta una comparación de formas de utilizar el tiempo libre de los y las jóvenes entre los 14 y los 16 años de las regiones de la Reserva Bribri- Cabecar en Talamanca y San Vito de Coto Brus. Se contó con la participación de 176 estudiantes, 90 mujeres y 86 varones con edades entre los 14 y 16 años , se les aplico un cuestionario con el objetivo de conocer la utilización de su tiempo libre de acuerdo con grupos de actividades clasificadas en recreativas culturales, religiosas, sociales y deportivas y la razón principal de participar en ellas. Se encontraron diferencias significativas en cuanto a la edad y la utilización del tiempo libre en actividades culturales y religiosas. Se con concluye que el medio ambiente y contexto cultural son factores determinantes para el uso del tiempo libre en la región urbana y rural y se confirma la situación de discriminación de género en el campo de la recreación y el género.Ítem Comparación del uso del tiempo libre en los y las jóvenes de 14 a 16 años en las regiones de la Reserva Indígena de Talamanca y San Vito de Coto Brus(Universidad Nacional, Costa Rica, 2000) Morera-Castro, Maria; Rojas Díaz, HerberthPresenta la la forma de conocer y comparar formas de como utilizar el tiempo libre de los jóvenes de los 14 a los 16 años de las regiones de Reserva Indígena de Talamanca y San Vito de Coto Brus. Se contó con la participación de 176 estudiantes, 90 mujeres y 86 varones con edades de entre los 14 y 16 años. Se encontraron diferencias significativas en las actividades deportivas, culturales y sociales y su experiencia con quien disfrutan el tiempo libre.Ítem Desempeño motor y hábitos de actividad física en estudiantes universitarios en Costa Rica(Universidad Nacional de Costa Rica) Jiménez-Díaz, Judith; Morera-Castro, MariaÍtem Guidelines for the use and reporting of Artificial Intelligence in scientific-academic journals(Universidad Nacional, Costa Rica, 2024-08-22) Penabad-Camacho, Liana; Morera-Castro, Maria; Penabad-Camacho, María AmaliaIntroduction. Artificial Intelligence (AI) proposes a restructured approach to the traditional methods of conducting and publishing scientific research since it provides tools that complement, re-learn, and simplify complex processes typically associated with human-driven research. The diversity of mechanisms AI provides requires transparent reporting of its use and the guarantee that they are consistent with the rigorous scientific communication and its editorial management ecosystem (comprised of editors, reviewers, and authors). Objective. This document aims to provide guidelines for reporting the use of AI in activities related to the scientific publication process. The three roles mentioned above are equipped with concepts, principles, and recommendations that offer literacy and learning mechanisms for those individuals involved in activities related to knowledge communication. Guidelines. The guidelines are divided into four sections. The first section includes the concepts necessary to understand the dynamics proposed in the principles and recommendations. Notably, the definition of prompts (primary, second, and supplemental), the prompt net, and the diagrams conceptualizing their use are proposed. The second section covers editors and editorial teams and includes recommendations for implementing AI-related policies in their journals. The third section gives reviewers good practices for using AI to evaluate a scientific communication unit. The fourth section offers authors an ethical framework and concrete tools to use AI in their work and report it in their manuscripts. Final reflection: The ultimate goal for using AI must be the common good and the improvement of people’s quality of life. An ethical exercise minimizing the introduction of bias or misinformation should be a backbone for using this tool. Future updates of these guidelines must never forget that this is an evolving phenomenon.