Show simple item record

dc.contributor.authorBaraona, Miguel
dc.contributor.authorGómez Navarro, Juan Diego
dc.contributor.authorMarenco Rojas, Helen
dc.contributor.authorMora Arias, Jaime
dc.date.accessioned2024-06-06T15:36:07Z
dc.date.available2024-06-06T15:36:07Z
dc.date.issued2023-11-07
dc.identifier.issn14050234
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/28195
dc.description.abstractWhat impact in the medium and long term will the Pandemic have over our contemporary Society?¿and how will public universities face the current and future challenges? The answers to these two questions imply, in our perspective, a process of pedagogical innovation and in the areas of research and academic production according to the specific mission of those university systems that do not function for profit but for the wellbeing of Society and for the benefit of national and regional Latin American interest. The Centro de Estudios Generales of the Universidad Nacional of Costa Rica for many years has been pursuing a line work in education, research, outreach, and academic production guided by the principles and purposes derived from humanist though and action in our times, and the development of interdisciplinary study of complex and hypercomplex systems following some of the epistemological notions proposed by Rolando García and Jean Piaget (1982, 2000, 2006) in series of seminal works.This brief essay will cover three main sections: 1. A basic diagnosis of the global pre and post pandemic; 2. The importance of both general situations (nonetheless, emphasizing the new phenomena of the post pandemic phase) for present work in all academic areas of public universities; 3. A sketch of new humanist and interdisciplinary guidelines to contribute to our academic activity in these turbulent times.es_ES
dc.description.abstract¿Qué impacto a mediano y largo plazo tendrá la pandemia sobre nuestra sociedad contemporánea?, ¿y cómo afrontaremos las encrucijadas del presente y el futuro desde las universidades públicas? Las respuestas a estas dos interrogantes implican, a nuestro juicio, un proceso de innovación pedagógica y también en las áreas de la investigación y la producción académica acorde con la misión propia de sistemas universitarios que no laboran por lucro, sino, teniendo como misión fundamental el servicio altruista al bienestar del conjunto de la sociedad y al interés nacional y regional latinoamericano. El Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional de Costa Rica, desde hace muchos años ha seguido una línea de docencia, investigación, extensión y producción guiada por los principios y propósitos del pensamiento y la acción humanista en este siglo, y el desarrollo de nuevas propuestas para avanzar el trabajo interdisciplinario para el estudio de sistemas complejos e hipercomplejos, en una nueva perspectiva epistemológica iniciada p or el epistemólogo Rolando García (1982) en una serie de obras fundacionales. Este breve ensayo se desarrollará en tres partes principales: 1. Un diagnóstico básico de la situación global pre pospandemia; 2. La importancia en ambas situaciones generales (pero enfatizando los nuevos fenómenos agravantes en la etapa pospandemia que hoy vivimos) de un trabajo académico en todas las áreas fundamentales del quehacer de las universidades públicas; 3. Bosquejo de nuevos lineamientos humanistas e interdisciplinarios para contribuir con nuestra actividad académica en estos tiempos convulsos.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCENTRO DE ESTUDIOS GENERALESes_ES
dc.subjectHUMANISMOes_ES
dc.subjectINTERDISCIPLINAes_ES
dc.subjectGENERAL STUDIES CENTERes_ES
dc.subjectHUMANISMes_ES
dc.subjectINTERDISCIPLINEes_ES
dc.titleLa universidad pública en la pospandemia: ¿vino nuevo en odres viejos?es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceCentro de Estudios Generales, Universidad Nacionales_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.15359/rnh.11-2.4


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto