Show simple item record

dc.contributor.authorGrass, Beatriz
dc.contributor.authorCoto, Mayela
dc.contributor.authorCollazos, Cesar
dc.date.accessioned2022-01-11T16:06:14Z
dc.date.available2022-01-11T16:06:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn18650929
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/22339
dc.description.abstractThis document presents an analysis based on a systematic review carried out on the most recognized topics related to academic emotions in the different mechanisms of research and emotional evaluation, trying to focus attention on the initial programming courses, based on the basic programming concepts, independently of the tool in which these concepts are applied, taking into account that the programming courses are considered relevant courses for the training of computer engineers; mechanisms for the evaluation of emotions are also identified. The main emotions in academic contexts are identified and the aim is to identify elements and analysis through the gender variable. Analyses are done focusing on academic emotions. Subsequently, the factors by which women are not linked to the area of software engineering are analyzed, from the perspective of the high drop-out rates due to the programming courses and the impact of the low participation of women in the software sector in the world order, taking into account the roles in which women perform satisfactorily in the software industry.es_ES
dc.description.abstractEste documento presenta un análisis basado en una revisión sistemática realizada sobre los temas más reconocidos relacionados con las emociones académicas en los diferentes mecanismos de investigación y evaluación emocional, tratando de centrar la atención en los cursos iniciales de programación, a partir de los conceptos básicos de programación, independientemente de la herramienta en la que se aplican estos conceptos, teniendo en cuenta que los cursos de programación se consideran cursos relevantes para la formación de ingenieros informáticos; También se identifican mecanismos para la evaluación de las emociones. Se identifican las principales emociones en contextos académicos y se pretende identificar elementos y análisis a través de la variable género. Los análisis se realizan centrándose en las emociones académicas. Posteriormente, se analizan los factores por los cuales las mujeres no se vinculan al área de la ingeniería de software, desde la perspectiva de las altas tasas de deserción por los cursos de programación y el impacto de la baja participación de la mujer en el sector del software en el mundo. teniendo en cuenta los roles que desempeñan satisfactoriamente las mujeres en la industria del software.es_ES
dc.description.sponsorshipSan Buenaventura University, Colombiaes_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipCauca University, Colombiaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSpringer Verlages_ES
dc.rightsAcceso embargadoes_ES
dc.sourceCommunications in Computer and Information Science vol.847 19–28 2019es_ES
dc.subjectEMOTIONSes_ES
dc.subjectAFFECTIVE STATESes_ES
dc.subjectLEARNING OF PROGRAMMINGes_ES
dc.subjectTEACHING PROCESS OF PROGRAMMINGes_ES
dc.subjectACADEMIC EMOTIONSes_ES
dc.subjectPROGRAMA DE EDUCACIÓNes_ES
dc.subjectEMOCIONESes_ES
dc.titleAcademic Emotions in Programming Learning: Women’s Impact on the Software Sectores_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Informáticaes_ES
dc.identifier.doi10.1007/978-3-030-05270-6_2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record