Show simple item record

dc.contributor.authorCastro, Willy
dc.date.accessioned2021-04-20T05:34:34Z
dc.date.available2021-04-20T05:34:34Z
dc.date.issued2018-05-11
dc.identifier.otherhttps://tidsskrift.dk/outlines/article/view/105531
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/19146
dc.description.abstractChange is one of the central aims of professional development for information and communication technologies integration in education. Studies on the use of ICT in education highlights the large investments in infrastructure and professional development, and the limited results in students learning. Teachers’ professional development for ICT integration in education (TPD-ICT) has evolved from the development of technical skills to pedagogical skills and content-related knowledge. The gold standard and design-based approaches have dominated TDP-ICT. This study presents the Change Laboratory (CL) method as a formative intervention to motivate teachers to identify and overcome the barriers to ICT integration. The results showed that a professional development intervention based on CL stimulates transformative agency in the participants. Six forms of transformative agency, namely resisting, criticizing, explicating, envisioning, committing to actions, and taking actions, were found during the CL. The transformative agency was essential to motivate teachers to identify and propose a model solution to overcome both first-order and second-order contextual barriers.es_ES
dc.description.abstractEl cambio es uno de los objetivos centrales del desarrollo profesional para la integración de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. Los estudios sobre el uso de las TIC en la educación ponen de manifiesto las grandes inversiones en infraestructuras y desarrollo profesional, y los escasos resultados en el aprendizaje de los alumnos. El desarrollo profesional del profesorado para la integración de las TIC en la educación (TPD-TIC) ha evolucionado desde el desarrollo de habilidades técnicas a habilidades pedagógicas y conocimientos relacionados con el contenido. Los enfoques basados en el estándar de oro y en el diseño han dominado el DPT-TIC. Este estudio presenta el método del Laboratorio del Cambio (CL) como una intervención formativa para motivar a los profesores a identificar y superar las barreras a la integración de las TIC. Los resultados mostraron que una intervención de desarrollo profesional basada en el CL estimula la agencia transformadora en los participantes. Se encontraron seis formas de agencia transformadora, a saber, resistir, criticar, explicar, prever, comprometerse con las acciones y emprenderlas, durante el CL. La agencia transformadora fue esencial para motivar a los profesores a identificar y proponer un modelo de solución para superar las barreras contextuales de primer y segundo orden.
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherOutlines -Critical Practice Studieses_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceOutlines -Critical Practice Studies vol. 19 no. 1 67-90 2018
dc.subjectFORMACIÓN PROFESIONALes_ES
dc.subjectTECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN
dc.subjectENSEÑANZA SUPERIOR
dc.subjectPEDAGOGÍA
dc.subjectCOMUNICACIÓN
dc.subjectPROFESSIONAL TRAINING
dc.subjectINFORMATION TECHNOLOGY
dc.subjectHIGHER EDUCATION
dc.subjectPEDAGOGY
dc.subjectCOMMUNICATION
dc.titleA change laboratory professional development intervention to motivate university teachers to identify and overcome barriers to the integration of ICTes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceVicerrectoría de Docenciaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto