Morales-López, YuriChacón Camacho, YerlinVargas Delgado, Wilbert2025-07-312025-07-31202122277290https://hdl.handle.net/11056/32192The objective of this work is to present the results of an investigation on the technological, pedagogical and content knowledge evidenced by mathematics teachers in the second year of initial training (preservice) at the Universidad Nacional, from the TPACK model perspective, on the subject of functions. The research has a qualitative approach with an interpretive hermeneutical stance. A sample of 27 teachers in training who were enrolled in courses related to the three base domains of the TPACK model (pedagogical, technological and content of quadratic function) during the first semester (I cycle) of 2020 was used. Three instruments with situations involving the quadratic function were created to determine students’ knowledge. They were also asked to design their own situation to teach an element linked to this topic, which was then shared and evaluated by their peers. The results show that participants possess instrumental dominance over the basic forms of knowledge underlying the model. It is concluded that, although participants have already experimented in courses related to these forms of knowledge, there is insufficient evidence to ascertain that their current knowledge would allow them to integrate technologies as a didactic resource within the teaching of the subject of quadratic function.El objetivo de este trabajo es presentar los resultados de una investigación sobre el conocimiento tecnológico, pedagógico y de contenido que evidencian los docentes de matemáticas de segundo año de formación inicial (antes del servicio) de la Universidad Nacional, desde la perspectiva del modelo TPACK, en la asignatura de funciones. La investigación tiene un enfoque cualitativo con una postura hermenéutica interpretativa. Se utilizó una muestra de 27 docentes en formación inscritos en cursos relacionados con los tres dominios base del modelo TPACK (pedagógico, tecnológico y de contenido de la función cuadrática) durante el primer semestre (I ciclo) de 2020. Se crearon tres instrumentos con situaciones relacionadas con la función cuadrática para determinar los conocimientos de los estudiantes. También se les pidió que diseñaran su propia situación para enseñar un elemento vinculado a este tema, que luego fue compartida y evaluada por sus compañeros. Los resultados muestran que los participantes poseen un dominio instrumental sobre las formas básicas de conocimiento subyacentes al modelo. Se concluye que, aunque los participantes ya han experimentado en cursos relacionados con estas formas de conocimiento, no existen evidencias suficientes para afirmar que sus conocimientos actuales les permitirían integrar las tecnologías como recurso didáctico dentro de la enseñanza del tema de la función cuadrática.engAcceso abiertoAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/MATHEMATICSEDUCATIONTRAININGKNOWLEDGETECNOLOGÍAEDUCACIONFORMACION DE DOCENTESTPACK of Prospective Mathematics Teachers at an Early Stage of TrainingTPACK de los futuros profesores de matemáticas en una fase temprana de su formaciónhttp://purl.org/coar/resource_type/c_650110.3390/math9151741