The purpose of this study was to determine the cognitive effects of applying physical recreational activities to two groups of pre-school students, related to mathematics to one of the groups and recreational games to the other.  A total of 27 subjects (13 girls and 14 boys) of 5 and a half and 6 and half years of age participated in the study.  The instrument used was a questionnaire including basic math concepts such as geometry, basic operations with concrete elements, and how to read the clock, based on the topics established by the Costa Rican Ministry of Public Education.  Once the instrument was developed, a plan of physical recreational activities related to math was prepared and applied to the experimental group (pre-school B) for one and a half months, while the other group played recreational games.  Data was analyzed using descriptive and inferential statistics.  Positive and significant effects were found in the physical recreational activity program regarding student performance in 10 of the 12 items that were applied to assess mastery of basic math concepts.  In conclusion, using physical education as another instrument to teach other disciplines represents an excellent alternative for pre-school teachers that try to satisfy the learning needs of children that will soon be attending school.  Using movement as part of guided and planned activities plays an indispensable role in children’s lives; therefore, learning academic subjects should be adapted to their needs to explore and know their environment.estudiantes de preparatoria, después de aplicar actividades físico recreativas relacionadas con contenidos de matemáticas a uno de ellos y juegos recreativos al otro.  Participaron 27 sujetos (13 niñas y 14 niños), con edades entre 5 y medio y 6 y medio años. El instrumento que se utilizó fue un cuestionario sobre elementos fundamentales de las matemáticas, basados en los temarios del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica; como lo fueron, geometría, operaciones básicas con elementos concretos y conocimiento del reloj. Una vez confeccionado el instrumento se realizó un plan de actividades físico recreativas relacionadas a las matemáticas, el cual fue desarrollado durante un mes y medio con el grupo experimental (preparatoria B). Para el análisis de los datos se utilizó tanto estadística descriptiva como inferencial. Se encontraron efectos significativos y positivos del programa de actividades físico recreativas sobre el rendimiento de los y las estudiantes en 10 de los 12 ítems que fueron aplicados para valorar el dominio de conceptos básicos de las matemáticas. Se puede concluir que al utilizar la educación física como un instrumento más para el aprendizaje de otras disciplinas, representa una excelente alternativa para los docentes de preescolar que buscan satisfacer las necesidades de aprendizaje de los niños y niñas que pronto irán a la escuela. El movimiento por medio de experiencias guiadas y planeada, es parte indispensable en la vida de los niños y niñas, por lo tanto, el aprendizaje de materias académicas debe adaptarse a la necesidad del niño(a) de explorar y conocer su entorno.application/pdfMHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud por Universidad Nacional se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica.Basada en una obra en www.revistas.una.ac.crMHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the National University is found under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license. Based on a work in www.revistas.una.ac.crPHYSICAL EDUCATION, MATHEMATICS, PHYSICAL-RECREATIONAL ACTIVITIES.EDUCACIÓN FÍSICA, MATEMÁTICAS, ACTIVIDADES FÍSICO-RECREATIVASLearning math through movement: physical education as another alternativeAprendizaje de las matemáticas por medio del movimiento: una alternativa más de la educación físicahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501