Coto, MayelaMora, Sonia2021-11-192021-11-19201921531633http://hdl.handle.net/11056/22090Novice programmers experience a wide set of emotions when they are learning to program. This exploratory study analyzes the emotions experienced by a group of students when solving diverse programming tasks. The goal was to understand if there are gender differences in the emotions reported by the students. A self-report tool to track emotions was used. The results show that, regardless of the type of learning activity, there is a tendency for women to attribute themselves negative emotions to a greater extent, which happens to be the opposite with men. It is concluded that further research is needed to understand the factors that cause these differences.Los programadores novatos experimentan un amplio conjunto de emociones cuando están aprendiendo a programar. Este estudio exploratorio analiza las emociones que experimenta un grupo de estudiantes al resolver diversas tareas de programación. El objetivo era comprender si existen diferencias de género en las emociones que reportan los estudiantes. Se utilizó una herramienta de autoinforme para rastrear las emociones. Los resultados muestran que, independientemente del tipo de actividad de aprendizaje, existe una tendencia a que las mujeres se atribuyan en mayor medida emociones negativas, lo que pasa a ser lo contrario con los hombres. Se concluye que se necesita más investigación para comprender los factores que causan estas diferencias.engAcceso embargadoEMOTIONSPROGRAMMING EDUCATIONGENDER DIFFERENCESHIGHER EDUCATIONNOVICE PROGRAMMING STUDENTSAPRENDIZAJEEDUCACIÓN SUPERIOREMOCIONESAre there any gender differences in students' emotional reactions to programming learning activities?http://purl.org/coar/resource_type/c_650110.1145/3335595.3335608