Valenciano-Salazar, Jorge A.André, Francisco J.Soliño, Mario2021-10-132021-10-132021-03-010959-6526https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652620350101http://hdl.handle.net/11056/21599The effectiveness of voluntary environmental programs and certifications to render social and private benefits depends on how aware consumers are, so that they can consider such initiatives when making their decisions. Consumers’ awareness has been mostly addressed in developed countries, although the benefits of companies’ environmental actions also take place in developing countries. This study is conducted in a developing country, such as Costa Rica. Using a large sample (n = 1191), consumers’ awareness of environmental certifications is studied at a general level (being able to name some environmental certification or program) and at a specific level (ability to name certified firms). The results show that consumers who are younger, with higher household income, with a university or technical degree and those participating in environmental or community groups are more likely to be aware of environmental certifications on both levels. Moreover, aware consumers tend to be more willing to pay for a certified coffee or a coffee produced by a certified company.La eficacia de los programas y certificaciones medioambientales voluntarias para obtener beneficios sociales y privados depende de la concienciación de los consumidores, para que puedan tener en cuenta estas iniciativas a la hora de tomar sus decisiones. La concienciación de los consumidores se ha abordado sobre todo en los países desarrollados, aunque los beneficios de las acciones medioambientales de las empresas también tienen lugar en los países en desarrollo. Este estudio se realiza en un país en desarrollo, como es Costa Rica. A partir de una amplia muestra (n = 1191), se estudia el conocimiento de los consumidores sobre las certificaciones ambientales a nivel general (ser capaz de nombrar alguna certificación o programa ambiental) y a nivel específico (capacidad de nombrar empresas certificadas). Los resultados muestran que los consumidores más jóvenes, con mayores ingresos en el hogar, con un título universitario o técnico y los que participan en grupos medioambientales o comunitarios tienen más probabilidades de conocer las certificaciones medioambientales en ambos niveles. Además, los consumidores conscientes tienden a estar más dispuestos a pagar por un café certificado o por un café producido por una empresa certificada.engAcceso embargadoEDUCACIÓN AMBIENTALCERTIFICACIÓNMANEJO AMBIENTALCONSUMIDORESCOSTA RICAENVIRONMENTAL EDUCATIONCERTIFICATIONENVIRONMENTAL MANAGEMENTCONSUMERSSocietal awareness of environmental certifications in Costa Ricahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124966