The purpose of this research was to apply a test that measures different multiple intelligences in children from two different elementary schools to determine whether there are differences between the Academicist Pedagogical Model (traditional approach) established by the Costa Rican Ministry of Public Education and the Cognitive Pedagogical Model (MPC) (constructivist approach). A total of 29 boys and 20 girls with ages 8 to 12 from two different public schools in Heredia (Laboratorio School and San Isidro School) participated in this study. The instrument used was a Multiple Intelligences Test for school age children (Vega, 2006), which consists of 15 items subdivided in seven categories: linguistic, logical-mathematical, visual, kinaesthetic, musical, interpersonal, and intrapersonal. Descriptive and inferential statistics (Two-Way ANOVA) were used for the analysis of data. Significant differences were found in linguistic intelligence (F:9.47; p < 0.01) between the MPC school (3.24±1.24 points) and the academicist school (2.31±1.10 points). Differences were also found between sex (F:5.26; p< 0.05), for girls (3.25±1.02 points) and boys (2.52±1.30 points). In addition, the musical intelligence showed significant statistical differences between sexes (F: 7.97; p < 0.05). In conclusion, the learning pedagogical models in Costa Rican public schools must be updated based on the new learning trends.El propósito de esta investigación fue aplicar un test que mida las distintas inteligencias múltiples en niños(as) de dos distintas escuelas, para así valorar si existe diferencia entre el modelo pedagógico academicista (enfoque tradicional) establecido por el Ministerio de Educación Pública y el modelo pedagógico cognitivo (MPC) (enfoque constructivista). En este estudio participaron 29 niños y 20 niñas, con edades entre los 8 y 12 años, pertenecientes a dos distintas escuelas públicas de Heredia (Escuela Laboratorio y Escuela de San Isidro). El instrumento que se utilizó fue un Test de Inteligencias Múltiples para niños(as) en edades escolares (Vega, 2006), el cual consta de 15 ítems, subdivididos en siete categorías: lingüística, lógico-matemática, visual, cinestésica, musical, interpersonal e intrapersonal. Para el análisis de datos se utilizó la estadística descriptiva y la estadística inferencial (ANOVA de dos vías). Se encontraron diferencias significativas en la inteligencia lingüística (F: 9,47; p < 0,01) entre escuelas MPC (3,24±1,24 puntos) y academicista (2,31±1,10 puntos), asimismo se encontraron diferencias entre sexo (F: 5,26; p< 0,05), mujeres (3,25±1,02 puntos) y hombres (2,52±1,30 puntos). Además, en la inteligencia musical se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre sexo (F: 7,97; p < 0,05). Se puede concluir que los modelos pedagógicos de enseñanza de los centros educativos públicos de Costa Rica deben actualizarse de acuerdo a las nuevas tendencias educativas.application/pdfMHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud por Universidad Nacional se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica.Basada en una obra en www.revistas.una.ac.crMHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the National University is found under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license. Based on a work in www.revistas.una.ac.crPEDAGOGICAL MODELS, MULTIPLE INTELLIGENCES, SIGNIFICANT LEARNING THEORY, EDUCATION, TEACHINGMODELOS PEDAGÓGICOS, INTELIGENCIAS MÚLTIPLES, TEORÍA DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO, EDUCACIÓN, ENSEÑANZAComparison of multiple intelligences in children from schools with different pedagogical modelsComparación de las inteligencias múltiples en niños(as) que pertenecen a escuelas con distintos modelos pedagógicoshttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1