López Morales, CeciliaLópez Barboza, Ana2020-10-262020-10-262020-09-28http://hdl.handle.net/11056/18442Proyecto TEAM-UNATeam-UNA is a project of Universidad Nacional Costa Rica addressed to reinforce the four basic English skills in high school students from Coto Regional Headquarter. Its outcomes involve both participants of the project, the academician in charge and the students of the English teaching major, chosen as tutors, committed to successfully leading the learning process throughout the school year. The social impact generated by Team-UNA is made apparent by providing access to a second language learning process without the need of paying tuition. This project’s aim is to foster social engagement with the community and different high schools in the region, through a humanistic vision. It blends linguistic knowledge and cultural sharing into an interactive environment that is essential for students’ success. By being involved in authentic tasks as outlined in the syllabus of the Ministry of Public Education (MEP) learners enhance language competence. The findings of this research reveal the social impact, from the participants’ perspective, generated by Team-UNA, and the community ties Universidad Nacional establishes.Team-UNA es un proyecto de la Universidad Nacional de Costa Rica dirigido a reforzar las cuatro habilidades básicas de inglés en estudiantes de secundaria de la sede regional de Coto. Su contribución involucra tanto a los participantes del proyecto, al académico a cargo y a los estudiantes de la especialidad de enseñanza de inglés, elegidos como tutores, quienes están comprometidos a liderar con éxito el proceso de aprendizaje a lo largo del año escolar. El impacto social generado por Team-UNA se hace evidente al proporcionar acceso a un proceso de aprendizaje de un segundo idioma sin la necesidad del pago de la enseñanza. El objetivo de este proyecto es fomentar el compromiso social con la comunidad y las diferentes escuelas secundarias de la región a través de una visión humanista. Este proyecto combina el conocimiento lingüístico y el intercambio cultural en un entorno interactivo que es esencial para el éxito de los estudiantes. Al estar involucrado en tareas auténticas como se describe en el plan de estudios del Ministerio de Educación Pública (MEP), los alumnos mejoran la competencia lingüística. Los resultados de esta investigación revelan el impacto social, desde la perspectiva de los participantes generado por Team-UNA y los vínculos comunitarios que establece la Universidad Nacional.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/UNIVERSIDAD NACIONAL (COSTA RICA)ENSEÑANZA DE IDIOMASINGLÉSTUTORES (EDUCACIÓN)EXTENSIÓN SOCIALEXTENSIÓN UNIVERSITARIARESPONSABILIDAD SOCIALEDUCACIÓNENSEÑANZA SECUNDARIANATIONAL UNIVERSITY (COSTA RICA)LANGUAGE TEACHINGENGLISHTUTORS (EDUCATION)SOCIAL OUTREACHUNIVERSITY EXTENSIONSOCIAL RESPONSIBILITYEDUCATIONSECONDARY EDUCATIONTeam-UNA: the social and linguistic impact on the Coto regional headquarter: a perspective from the participant studentshttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794