Chaves Fernández, LindsayGapper, Sherry E.Sevilla Morales, Henry2025-07-012025-07-012024-01-012215-4094https://hdl.handle.net/11056/31957A tool is proposed to reinforce the pronunciation of vowels and consonants for the instruction of adult learners in Costa Rica. A critical review of literature on approaches to teaching vowels and consonants is followed by a comparative discussion of two transcription systems: that of the International Phonetic Association and those found in textbooks, dictionaries and pronunciation websites. This is complemented by a brief comparison of English and Spanish vowels and consonants, and descriptions of common pronunciation challenges for Spanish speakers. Open problems are explored, as are ethical reflections on the teaching of English pronunciationSe plantea un modelo para tratar la pronunciación de las vocales y las consonantes inglesas en entornos de enseñanza para adultos en Costa Rica. Se ofrece una revisión bibliográfica crítica sobre distintos enfoques para la enseñanza de la pronunciación de las vocales y las consonantes; se comparan dos sistemas de transcripción fonética: el de la Asociación Fonética Internacional y el de libros de texto, diccionarios o sitios web. Sigue un estudio comparativo entre las vocales y las consonantes del inglés y el español, así como algunos asuntos éticos y problemas abiertos en materia de pronunciación inglesa para hablantes del español.engAcceso abiertoAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ENSEÑANZA DE IDIOMASINGLÉSFONÉTICACOSTA RICAADULTOSLANGUAGE TRAININGENGLISHPHONETICSADULTSA Comparative approach for pronunciation instruction in englishAproximación comparativa para la enseñanza de la pronunciación en ingléshttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501