Morales-López, YuriAlpízar Vargas, Marianela2024-05-202024-05-20201616590643http://hdl.handle.net/11056/28016This paper is intended to determine the knowledge of teachers during their period of training of what characterizes a good citizen, to shed light on the concept of citizenship through activities related to the teaching of statistics and probability, and on how this concept may be developed in secondary education. These activities were implemented during the first half of 2014 in a group of future mathematics teachers pursuing Bachelor?s and Licenciatura degrees in Mathematics Teaching at the Universidad Nacional de Costa Rica. Trainee teachers showed significant conceptual weaknesses which hindered their ability to create more sophisticated activities for teaching this subject matter and promoting citizenship in high school students.Este trabajo pretende determinar el conocimiento que tienen los docentes durante su periodo de formación sobre lo que caracteriza a un buen ciudadano, arrojar luz sobre el concepto de ciudadanía a través de actividades relacionadas con la enseñanza de la estadística y la probabilidad, y sobre cómo este concepto puede desarrollarse en educación Secundaria. Estas actividades se implementaron durante el primer semestre de 2014 en un grupo de futuros profesores de matemáticas que cursaban las carreras de Licenciatura y Licenciatura en Enseñanza de las Matemáticas de la Universidad Nacional de Costa Rica. Los profesores en formación mostraron importantes debilidades conceptuales que obstaculizaron su capacidad para crear actividades más sofisticadas para enseñar esta materia y promover la ciudadanía en los estudiantes de secundaria.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/MATHEMATICS EDUCATIONTEACHERS TRAININGENSEÑANZA SUPERIORFORMACIÓN DE DOCENTESCOSTA RICACharacterization and development of citizenship competence in the training of secondary school mathematics teachershttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501