Mora, SoniaCoto, MayelaAlfaro Salazar, Georges2020-09-112020-09-1120149781479961306/14http://hdl.handle.net/11056/18137In the search of teaching strategies more consistent with the current needs of the industry and with the new university pedagogical model, an action research project was carried in the programming courses of the study program of Systems Engineering at the Universidad Nacional of Costa Rica (UNA). The project gradually introduced the principles of autonomy, collaborative learning and shared assessment. This paper reports the experience gained during the three years of the project in terms of a specific proposal for implementing the three principles in the area of programming. Aspects to be considered for an initiative of this kind to be successful are also presented.En la búsqueda de estrategias de enseñanza más acordes con las necesidades actuales de la industria y con el nuevo modelo pedagógico universitario, se llevó a cabo un proyecto de investigación acción en los cursos de programación del programa de estudios de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA) . El proyecto introdujo gradualmente los principios de autonomía, aprendizaje colaborativo y evaluación compartida. En este trabajo se reporta la experiencia adquirida durante los tres años del proyecto en términos de una propuesta específica para implementar los tres principios en el área de programación. También se presentan aspectos a considerar para que una iniciativa de este tipo tenga éxito.engAcceso abiertoPEDAGOGÍAINFORMÁTICAEDUCACIÓNAPRENDIZAJEPEDAGOGICAL APPROACHESCOMPUTER EDUCATIONAUTONOMYSHARED ASSESSMENTA proposal for implementing PBL in programming courseshttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501https://doi.org/10.1109/CLEI.2014.6965195