Vidal Ortega, Carlos Federico2021-06-092021-06-092020-03-021023-0890http://hdl.handle.net/11056/20035El gran zoo (1984), del poeta cubano Nicolás Guillén, ofrece distintas representaciones sobre el Caribe. El artículo argumenta que el texto de Nicolás Guillén se inscribe dentro del movimiento literario hispa-noamericano de la neovanguardia. Luego, se examinan algunas carac-terísticas formales del texto, tomando como ejemplo los poemas “El sueño” y “Guitarra”. Otro poema que se estudia con más detenimiento es “El tenor”, el cual parodia la división entre la alta cultura y la cul-tura popular. Por último, se analizan varias alusiones del poemario al contexto histórico de la Guerra Fría y la Carrera Espacial.El gran zoo (1984), by the Cuban poet Nicolás Guillén, offers various representations of the Caribbean. The article argues that this poetry book falls within the tradition of the Post Avant-garde literary move-ment in Spanish America. Additionally, various formal characteristics of the text are examined, as exemplified in the poems “The Dream” and “Guitar”. Another poem that receives close attention is “The Ten-or”, which parodies the division between high culture and popular culture. Lastly, several allusions of the poetry book to the historical context of the Cold War and the Space Race are analyzed.spaAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/CULTURA POPULARPOESIA CUBANACARIBEVANGUARDISMO EN LA LITERATURAAVANT-GARDISM IN LITERATUREPOPULAR CULTURECUBAN POETRYLas representaciones del Caribe en El gran zoo de Nicolás GuillénThe representations of the Caribbean in The great zoo of Nicolás Guillénhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501https://doi.org/10.15359/istmica.25.4