Morales-López, YuriFont, Vicenç2021-12-082021-12-08201915179702http://hdl.handle.net/11056/22317Evaluation of teaching practice is a necessary task to improve the teaching and learning processes. The purpose of this study is to analyze the assessments made by a Mathematics in-service teacher when she observed a video recording of a class in which she taught students about the logarithmic function in the fourth year of Secondary Education. To do so, a case study with non-participant observation was carried out. The research design is a case study using an Onto-semiotic approach to mathematical knowledge and instruction. Two research protocols were applied: 1) an expert analysis based on this approach to determine mathematical practices, processes and objects, and 2) an evaluation of didactic suitability. The assessments made were classified using the criteria, components and indicators of didactic suitability proposed in the Didactic-Mathematical Knowledge and Competencies (DMKC) model. The results show that the teacher’s evaluations emphasize epistemic and interactional criteria and that such evaluations can be classified and organized using didactic suitability criteria, and their components and indicators. In addition, the methodology applied is useful for teachers who wish to evaluate the mathematical instruction they provide, and can allow them to recognize elements and topics for improvement in their educational practiceLa evaluación de la práctica docente es una tarea necesaria para mejorar los procesos de enseñanza y aprendizaje. El propósito de este estudio es analizar las valoraciones que realizó una profesora en servicio de Matemática cuando observó una grabación en video de una clase en la que enseñaba a los alumnos sobre la función logarítmica en el cuarto año de Educación Secundaria. Para ello se realizó un estudio de caso con observación no participante. El diseño de la investigación es un estudio de caso que utiliza un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticos. Se aplicaron dos protocolos de investigación: 1) un análisis experto basado en este enfoque para determinar prácticas, procesos y objetos matemáticos, y 2) una evaluación de idoneidad didáctica. Las valoraciones realizadas se clasificaron utilizando los criterios, componentes e indicadores de idoneidad didáctica propuestos en el modelo Didáctico-Matemáticas de Conocimientos y Competencias (DMKC). Los resultados muestran que las evaluaciones del docente enfatizan criterios epistémicos e interaccionales y que dichas evaluaciones pueden clasificarse y organizarse utilizando criterios de idoneidad didáctica, sus componentes e indicadores. Además, la metodología aplicada es útil para los docentes que desean evaluar la instrucción matemática que brindan, y puede permitirles reconocer elementos y temas de mejora en su práctica educativa.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/DMKC MODELIN-SERVICE TEACHERSSELF-ASSESSMENTLOGARITHMSVIDEO RECORDINGSLOGARITMOSEDUCACIÓN SECUNDARIAPERSONAL DOCENTEEVALUACIÓNEvaluation by a teacher of the suitability of her mathematics classhttp://purl.org/coar/resource_type/c_650110.1590/S1678-4634201945189468