Zamora Araya, José AndreyAguilar Fernández, EduardoRodríguez Pineda, Magaly2024-03-082024-03-082023-12-052007-4336http://hdl.handle.net/11056/27381This study aimed to explore what factors are associated with the educational climate of the National University of Costa Rica based on the perception of students who dropped out of the institution during the period 2017-2020. A quantitative, exploratory, non-experimental, and correlational approach was used. Through the application of an exploratory factor analysis, this approach allowed for the identification of variables related to the educational climate before dropping out of the university. These variables are grouped into five factors: curriculum organization (course methodology, degree program expectations, the faculty teaching courses); student commitment (attendance at classes, degree of compliance with the assigned courses, attendance at consultation hours); material conditions for studying (state of the electronic devices, Internet connection, physical space for academic work); the interaction in the university context (services provided by the university, relationship with administrative staff and the start of classes) and, finally, the educational interaction (interaction with peers and teachers). The study reveals that the educational climate is a multidimensional construct that the exploratory factor analysis subdivided into five factors. These factors can be the basis for implementing measures to enhance academic interactions and student retention conditions.El objetivo de este estudio fue explorar cuáles factores se asocian con el clima educativo de la Universidad Nacional de Costa Rica a partir de la percepción del estudiantado que abandonó la institución durante el periodo 2017-2020. Se utilizó un enfoque cuantitativo de tipo exploratorio no-experimental y correlacional que a partir de la aplicación de un análisis factorial exploratorio permitió identificar que las variables relacionadas al clima educativo antes de abandonar la universidad se agrupan en cinco factores: organización curricular (metodología de los cursos, expectativas de la carrera, profesorado imparte los cursos); compromiso estudiantil (asistencia a clases, grado de cumplimiento de las materias asignadas, asistencia a horas de consulta); condiciones materiales para el estudio (estado del dispositivo electrónico, conexión a Internet, espacio físico para labores académicas); la interacción en el contexto universitario (servicios brindados por la universidad, relación con el personal administrativo e inicio de las clases), y por último la interacción educativa (interacción con compañeros y profesores). Del estudio se deriva que el clima educativo es un constructo multidimensional que el análisis factorial exploratorio subdividió en cinco factores que pueden ser la base para tomar acciones tendientes a mejorar las interacciones académicas y las condiciones de permanencia del estudiantado.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/DESERCIÓN ESCOLAREDUCACIÓN SUPERIORANÁLISIS FACTORIALCLIMA ORGANIZACIONALSCHOOL DESERTIONHIGHER EDUCATIONFactors Associated with the Educational Climate Based on the Perception of Students Who Drop Out of the National University of Costa RicaFactores asociados al clima educativo a partir de la percepción de estudiantes que abandonan la Universidad Nacional de Costa Ricahttp://purl.org/coar/resource_type/c_650110.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1843SIA 0035-21