Passos Pequeno, Andréia2021-11-122021-11-1220212177-0298http://hdl.handle.net/11056/21999Introduction: learning objects allow meaningful learning through the use of a dynamic methodology that greatly increases students’ motivation and makes learning anatomy more effective. The purpose of the present study was to develop dissection protocols as a learning object for the teaching of Comparative Anatomy, by students of the Anatomy of Domestic Animals II course of the School of Veterinary Medicine of the Universidad Nacional de Costa Rica..Material and Methods: a total of 25 students in the course participated in the definition of dissection protocols for bovine,equine, canine and feline species, presented as texts accompanied by photographs of dissections, as well as explanatory videos for each of the species and their body regions. At the end of the course participating students participated in a survey with objective questions about the process of constructing learning objects. Results: a total of 6 dissection protocols reported in text and atlas formats were prepared, accompanied by explanatory videos. The 25 students who participated in this teaching experience participated voluntarily in the survey. Conclusion: the definition of dissection protocols as a learning object contributed to a better understanding of theoretical concepts of anatomy and development of manual skills, improving motivation and learning of the subject matter of this discipline.Introducción: los objetos de aprendizaje permiten un aprendizaje significativo mediante el uso de una metodología dinámica que aumenta en gran medida la motivación de los estudiantes y hace que el aprendizaje de la anatomía sea más eficaz. El propósito del presente estudio fue desarrollar protocolos de disección como objeto de aprendizaje para la enseñanza de la Anatomía Comparada, por parte de los alumnos del curso de Anatomía de Animales Domésticos II de la Escuela de Medicina Veterinaria de la Universidad Nacional de Costa Rica. Material y métodos: un total de 25 estudiantes del curso participaron en la definición de protocolos de disección para bovinos especies bovina, equina, canina y felina, presentados en forma de textos acompañados de fotografías de disecciones, así como de vídeos explicativos para cada una de las especies y sus regiones corporales. Al final del curso, los alumnos participantes respondieron a una encuesta con preguntas objetivas sobre el proceso de construcción de los objetos de aprendizaje. Resultados: se prepararon un total de 6 protocolos de disección en formato de texto y atlas, acompañados de vídeos explicativos vídeos explicativos. Los 25 alumnos que participaron en esta experiencia docente participaron voluntariamente en la encuesta. Conclusión: la definición de los protocolos de disección como objeto de aprendizaje contribuyó a una mejor comprensión de los conceptos teóricos de la anatomía y al desarrollo de las habilidades de los estudiantes. conceptos teóricos de anatomía y al desarrollo de habilidades manuales, mejorando la motivación y el aprendizaje de la materia de esta disciplina.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ANATOMÍA ANIMALANIMAL ANATOMYDISECCION VETERINARIAVETERINARY DISSECTIONMEDICINA VETERINARIAVETERINARY MEDICINEConstruction of dissection protocols as a learning object for teaching comparative animal anatomyhttp://purl.org/coar/resource_type/c_650110.51929/jms.38.32.2021