https://orcid.org/0000-0003-4040-8062Sevilla Morales, Henry2021-06-102021-06-102020-02-201409-424Xhttp://hdl.handle.net/11056/20076This study assesses the relation between self-evaluation and the development of learner autonomy (LA) in English as a foreign language (EFL). Using action-research, the investigation included 22 first-year students taking an oral communication and listening comprehension course in English at the Universidad Nacional, Costa Rica. Data collection instruments included weekly plan sheets, student diaries, and student portfolios and were subject to several validity measures. Broadly, findings suggest a connection between self-evaluation and the promotion of LA in EFL in four areas: time management, self-awareness and goal-setting, sense of achievement, and skills integration.Se analiza la relación entre la autoevaluación del estudiante y el desarrollo de la autonomía en el aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera (ILE). Mediante la investigación-acción, el estudio incluyó veintidós estudiantes de primer ingreso de un curso de comunicación oral y comprensión auditiva de la Universidad Nacional, Costa Rica. Los datos fueron recabados mediante planes semanales, diarios del estudiante y portafolios del estudiante y sometidos a validación metodológica. Se concluye que hay una conexión entre la autoevaluación y el desarrollo de autonomía en el aprendizaje de ILE en cuatro áreas: manejo del tiempo, autoconsciencia, sentido de logro e integración de destrezas.engAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/APRENDIZAJEINGLÉSADQUISICIÓN DE SEGUNDO LENGUAJEINVESTIGACIÓN ACCIÓNENSEÑANZA DE IDIOMASLEARNINGACTION RESEARCHSECOND LANGUAGE ACQUISITIONENGLISHThe good, the bad and the unthinkable of learner autonomy in EFL(Lo bueno, lo malo y lo impensable de la autonomía en el aprendizaje de ILE)http://purl.org/coar/resource_type/c_6501https://doi.org/10.15359/rl.1-67.6