Agüero Castro, EvelynQuesada Segura, StevenGavarrete Villaverde, María Elena2024-09-162024-09-16201924486469https://hdl.handle.net/11056/28890Este trabajo describe una serie de conexiones entre las etnomatemáticas de la cultura del café en Costa Rica y sus potencialidades didácticas. El propósito de este estudio es evidenciar la visión sociocultural de las matemáticas en los artefactos utilizados en la actividad cafetalera desarrollado en esta zona. Dentro de lo desarrollado se comprenderá la caracterización de los artefactos por medio de un estudio de los elementos propios del contexto mediante una descripción y ejemplificación de estos. Y concluimos que existen unas matemáticas desarrolladas por los cafetaleros, las cuales pueden ser utilizadas por los docentes para enseñar a los estudiantes que pertenecen a dicha cultura.This brief communication describes a series of connections between the ethnomathematics of the coffee culture in Costa Rica and its didactic potentialities; which is part of a research project under development in Costa Rica, specifically in the community of Calle Liles, in the town of Poás, in the province of Alajuela; which is a mountainous region, which is located in the foothills of the Poás Volcano and whose main activity is the cultivation of coffee. Its purpose is to show the sociocultural vision of mathematics in the artifacts used in the coffee activity developed in this area. Attendees are expected to understand the characterization of the artifacts by means of a study of the elements of the context through a description and exemplification of these.spaAcceso abiertoAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ETNOMATEMÁTICASCULTURAETHNOMATHEMÁTICSCULTURECAFÉCOFFEEExplorando Etnomatemáticas en Artefactos de la Cultura Cafetalera de Costa RicaExploring Etnomatemáticas in Artifacts of Coffee Culture of Costa Ricahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501