Camacho, HeillynCoto, MayelaJensen, Sandra Patricia2021-12-062021-12-06202117438268http://hdl.handle.net/11056/22280Existing research shows that schools will greatly benefit from implementing knowledge management systems (KMSes). However, designing and implementing such information systems presents an overwhelming task for schools which do not have a knowledge-sharing culture. This paper explains how we designed a KMS in a rural low-knowledge school in Costa Rica and how the participatory methods applied during the design process initiated the creation of a learning culture that would encourage the use of the KMS. This paper makes a methodological contribution to the KMSes field by providing three detailed methods that can be used by KMSes developers to approach handling the social and technical dimensions of a KMS.La investigación existente muestra que las escuelas se beneficiarán enormemente de la implementación de sistemas de gestión del conocimiento (KMS). Sin embargo, diseñar e implementar tales sistemas de información presenta una tarea abrumadora para las escuelas que no tienen una cultura de intercambio de conocimientos. Este artículo explica cómo diseñamos un KMS en una escuela rural de bajo conocimiento en Costa Rica y cómo los métodos participativos aplicados durante el proceso de diseño iniciaron la creación de una cultura de aprendizaje que incentivaría el uso del KMS. Este artículo hace una contribución metodológica al campo de los KMS al proporcionar tres métodos detallados que pueden ser utilizados por los desarrolladores de KMS para abordar el manejo de las dimensiones sociales y técnicas de un KMS.engAcceso embargadoCHANGEDESIGNKMSESKNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEMSLOW KNOWLEDGEORGANISATIONAL LEARNING CULTUREPARTICIPATORY METHODSSCHOOLSDISEÑOEDUCACIÓN RURALParticipatory methods to support knowledge management systems design in educational environmentshttp://purl.org/coar/resource_type/c_650110.1504/IJKMS.2021.112210